måndag 13 januari 2014

Vegetarisk gryta

D introducerade mig för det här receptet, taget från den här UNDERBARA vegetariska bloggen Green Kitchen Stories. Vi har redigerat receptet lite, exempelvis genom att inte snåla på vinet och addera bulgur. Rätten serverades till sju fina gäster och resulterade till en spontan helkväll med dans till klockan 3 på natten och Twister-akrobatik.



invigning
Du behöver
olivolja
2 gula lökar (skivade)
vitlök
tomatpure
4-5 morötter skurna i ringar
5 rödbetor (tärnade)
rotselleri (tärande)
timjan
lagerblad
salt och peppar
ca 5 dl rödvin

2 koppar grönsaksbuljong
2-3 nävar champinjoner
3 burkar svarta bönor
bulgur 

chèvreost
(ev. valnötter)


Gör så här

1. Värm stekpannan. Skiva löken och stek den tillsammans med vitlök. Addera sedan morötter, rotselleri och rödbetor, timjan, lagerblad. Fräs på svag värme i 5 min.

2. I med tomatpuré, rödvin, grönsaksbuljong och låt sjuda i 30 min.
Medan det puttar så kan du koka bulgur och dela champinjoner.

4. Skär champinjoner, stek dessa i smör och salta. Ös ner dem i kastrullen tillsammans med den kokta bulguren.

5. Smaka av med salt och peppar och addera ev. mera vin ( hehe, javisst, om du vill, men det gjorde inte vi, väl? säger D) Och sen i med de stekta champinjonerna, bulgur och låt koka i 10 min till.

Servera med stekta bönor och chevreost on top!






Kram från mig och D!




2 kommentarer: