onsdag 22 januari 2014

VÄRLDENS GODASTE tofubollar/ tofubiffar

Hej kära läsare,
Grunden till här receptet fick jag av söta A som i sin tur fick receptet av en väns vän, och nu har jag freestylat fram det här underbara receptet. Förut (innan jag blev vegetarian) så var min specialare - lammgryta. Nu kan jag glädjen meddela att är det tofubiffar is da shit! Bara så ni vet. Glöm inte anteckna detta, ni som är med i intresseklubben. Ni kan också notera att jag är befinner mig i ett lyckorus, lever typ sida vid sida med Horatius och att jag hyser väldigt starka känslor för en person. Lite sådär, att jag måste nypa mig själv då och då, för att förstå att det faktiskt är på riktigt.
Med detta sagt - varsågoda! <3

Du behöver
400 gram tofu
1 morot (riven)
1 lök

vitlöksklyftor
3 - 4 msk mjöl

olja
kryddor: paprikapulver, sambal oelek (bästa kryddan ju), peppar, salt, spiskummin etc
ströbröd (ev. riv knäckebröd med hjälp av rivjärn)

Gör så här
Smula tofun i en bunke. Fräs morot, lök, vitlök i lite olja, tillsätt paprikapulver och rör om någon minut. Blanda ner röran i tofun tillsammans med resten av ingredienserna. Smaka av med salt och kryddor, och tillsätt så mycket mjöl att smeten går att forma till burgare. Är smeten lös och svår att forma, så tillsätt lite mjöl och ströbröd.
Forma till 6-8 burgare, eller 20-30 bollar vänd i ströbröd och stek gyllenbruna på båda sidor. Servera med potatis, i bröd, eller så.

P.s. Okej, det är lite tidskrävande att rulla tofubollar därav övergången till tofubiffar. D.s.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Tack, kära M.!
    Kram på dig!
    A.

    SvaraRadera
  3. hihi, kram A!
    Imorgon slår vi klackarna i taket!

    SvaraRadera