torsdag 23 maj 2013

RABARBERPAJ och Mellan Hägg och Syren

Det är dags att VÄLKOMNA våren!
Den här snabba och lite knäckiga rabarberpajen gör garanterat succé som F tipsade om idag. Ännu mer succé blir det ju när rabarberna är "hemmagjorda" eller så att säga plockade från ens lilla trädgård. Jag och F har fått en gemensam trädgårdspsykos (förälskelse).Typ jag tänker alltid på lotten, jag drömmer om lotten. Om jag fick utrymme skulle jag kunna prata i timmar om lotten och åååha framför varenda  foto som jag visar på min telefon. Visst är den fin? Tycker du också om den? Titta här, det kommer en liten planta, men visst är den söööt? Ser du? Jag kan zooma in lite här. Titta. Åh, så fint. Såja. Jag älskar vår lilla kolonilott mer än något annat på denna jord! Vi kommer vara tillsammans för evigt. 

Känslorna, likt färgglada fyrverkerier kommer i överraskande omgångar när jag är där men även på hemfärden. Den känslan är fin - att färdas tunnelbana med rabarberna i famnen. 

Ingredienser
Botten
150 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Fyllning
2 dl crème fraiche
1 ägg
1,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 dl rabarber, ansad i tärningar

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Smält smöret i en kastrull. Rör ner vetemjöl, socker och bakpulveroch blanda ihop till en deg. Pensla formen med smör/rapsolja och tryck ut den i en pajform (ca 26 cm i diameter).
Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter.
3. Blanda samman alla ingredienser till fyllningen och häll ner i det förgräddade pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen 25-30 min.

Servera pajen ljummen eller kall med vispad grädde.

Rabarberkompott på 15 min 
Receptet är Per Mobergs. Älskar Per. Älskar saft.

Ingredienser
6 st rabarberstjälkar
1 st kanelstång
2 dl socker
1 dl vatten
Serveras med crème fraîche sötad med vaniljsocker eller vaniljsås.





4 kommentarer:

  1. Jag bakade en äpplekaka a la min mor men bytte ut äpplena mot rabarber. Jättegott och populärt bland övriga familjemedlemmar! L.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin mat! :)
    Have a nice weekend!

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips, det måste jag testa!

    SvaraRadera
  4. Ojojoj. Detta måste jag ju bara testa! Älskar kompott!

    SvaraRadera