onsdag 29 maj 2013

Quesadillas och så

Hej kära bloggföljare! Om du nu finns där ute. Men det gör inget om Du inte finns. Jag tänker fortsätta ändå. Jag skall försöka att låta bli att tjuvtitta på den drastiga besökshistorikskurvan som pekar nedåt. Det är faktiskt ingen tävling längre. Jag måste erkänna en sak för er. Jag börjar tvivla på att jag kommer hinna utklassa Blondibella innan jag går i pension (vilket var min ursprungliga tanke). Eller vara lika perfekt och fin som UnderbaraClara. Kanske i nästa bloggliv! Jag tar det lugnt och publicerar lite recept när andan faller på. Bara för att det är trevligt att minnas vad man äter. Och för att jag tvingas att laga nya maträtter så att bloggen inte bara handlar om gröt och morötter.

Här får ni ett fint recept från en som drömmer om Mexico idag. Och så har jag råkat snubbla över denna charmiga video.

Såsen
4 röda paprikor
6–8 tomater
1/2 dl tomatpuré
En halv dl olja eller margarin
1 dl vatten
1 msk mald spiskummin
1 krm mald chili
Salt

Gör så här: Halvera paprikorna och kärna ur dem. Lägg dem på en smord plåt eller plåt med bakpapper och grilla dem i ugnen på 200 grader i en timme. Ta ut dem, skala borta det brända skalet och lägg resten av de mjuka paprikorna i en skål. Mosa sönder dem med en gaffel eller med en stavmixer.
Hacka tomaterna i små bitar. Hetta upp olja/margain i en kastrull. Lägg i tomatbitarna, tomatpurén, de mosade paprikorna, vattnet och kryddorna. Låt koka på svag värme i en halvtimme.


Majspannkakor
4 dl majsmjöl
3 ägg
5 dl mjölk
Salt

Gör en pannkakssmet och stek pannkakorna. Ställ åt sidan och låt svalna.

Fyllning
400 g fläskfärs /soyafärs
1 msk spiskummin
1 krm mald chili
2 msk olja eller margarin
1 hackad gul lök


Gör så här: Stek den hackade löken och fläskfärsen i oljan/margarinet i en stekpanna. Krydda.
Fyll varje pannkaka med två–tre matskedar av fläskfärsfyllningen och rulla ihop dem. Lägg de hoprullade pannkakorna i en ugnsfast form. Häll över tomat-paprikasåsen. Riv cirka 4 dl lagrad ost och strö över. Grädda i ugnen 20 minuter på 200 grader.




hann inte fota, men det blev minst lika snyggt som hos
simplyrecipes jag lovar

5 kommentarer:

  1. Hej, Maria!
    Jag laser din finaste blogg regelbundet med en stor gladje! Tack!

    SvaraRadera
  2. Du är den finaste i världen!:)
    .

    SvaraRadera
  3. Beautifull blogg!

    SvaraRadera