lördag 11 maj 2013

Auberginecurry med quinoa

Idag när hungern började anropa på jobbet hittade jag en av en slump en kokbok med Ayurveda-recept. Självfallet har jag gjort om receptet (mer eller mindre medvetet). Delvis på grund av en felläsning då jag glatt hällde i sesamsfrön istället för senaspsfrön i grytan (frön som frön, jag tog de frön som fanns tillhands) och så struntade i att följa alla måttenheter. Det blev starkt och väldigt gott ändå, smakerna liksom dansade hiphop i munnen. Kryddor är bäst <3!

Innan vi börjar, vill jag bara meddela att  rätten har INGENTING med curry att göra. Du behöver samla alla kryddor i världen förutom curry.

Du behöver  (för 2 personer)
1 gul lök
(1 msk hackad färsk ingefära)
3 vitlöksklyftor
2 aubergine 
1/2 tsk cayennepeppar
2 krm malen kryddnejlika
2 krm malen muskonöt
2 krm malen kardemumma
1 krm kanel
1 krm svartpeppar
lite rapsolja
(1 msk senapsfrön/sesamsfrön - eller du kan strunta i allesammans egentligen)
2 lagerblad
lite salt
lite vatten

Gör så här
Skala och skär löken va i halvmånarformade skivor liksom. Skala och finhacka ingefära och vitlök. Skär auberginen i avlånga tärningar ba så där. Lägg åt sidan.

Blanda de torra kryddorna förutom (frön) och lagerblad.

Värm oljan i en kastrull (vill man hålla på med senaspsfrön - så får man lägga i de, låta de poppa och sänka värmen  avvakta i 30 sek.) Tillsätt sedan lök, ingefära, vitlök och lagerblad. Höj värmen och rör i 3 min. Sänk värmen igen och tillsätt kryddbladningen Rör i 30 sek.

Lägg i auberginebitarna och salt. Koka upp vatten och häll i i grytan och låt puttra under lock i 15 min. Rör ordentligt den sista minuten. Servera med quiona.

5 kommentarer:

  1. Jag använder bara salt, svartpeppar, lök, vitlök och lagerblad,
    och det går väldigt bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är fascinerande! Fin bild!

    SvaraRadera
  3. Hmm..tål att fundera på. I alla fall ser din rätt väldigt god ut.:)

    SvaraRadera
  4. Tackar, Maria! :)

    SvaraRadera
  5. Roligt att tiden i B. blev bra :) A.

    SvaraRadera