onsdag 8 maj 2013

Hej hej gröt!

...som jag nyligen annonserade ut på FB: fyra flygbiljetter inköpta (inom loppet av en månad) jag är således pank och glad. Eftersom detta är ingen unik företeelse så är jag redo att leva på nudlar och gröt igen! Jag kommer också att leva så kallade "pensionärslivet" - lugnt och stilla, inga utekvällar och definitivt inte öl. Ibland kanske man kan unna sig lite småkakor till kaffet. 

Därav får ni lite grötrecept här. Recepten hittades på den här fina bloggen Green kitchen stories med sååå vackra foton. De kunde lätt kunde starta en grötrevolution om de så ville.

Gröt 1
Du behöver

1 – 2 dl bovete, blötlagt over natten eller groddat
1/2 dl valnötter, blötlagda över natten
1 äpple
juicen av 1 apelsin
kardemumma
vaniljpulver

Gör så här: Skölj av bovete och valnötter. Mixa alla ingredienser i en blender. Jag brukar spara lite äppelbitar och valnötter som jag tillsätter i slutet för att det ska bli lite mer crunch.
Toppa med hallon. Granatäpple är också supergott till!


Gröt 2
Du behöver
1 – 2 bananer
1 – 2 äpplen
2 stjälkar selleri
1/2 dl solrosfrön, blötlagda över natten
kanel

Gör så här: Mixa alla ingredienser i en blender/stavmix.






Grötätande har faktiskt avbildats i konsten också!
Tack George de La Tour

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar