torsdag 7 mars 2013

Vegansk soppa och ögongodis

Hej hej!

Slängde ihop den här fina soppan ikväll. Denna veganska soppa kan påminna lite om en gulaschsoppa. Man kan lätt ersätta bulgur med couscous eller ris. 

Idag tog jag några öl med mina fina kollegor och jag minns inte riktigt hur vi kom in på detta, men tillslut så satt vi googlade på snygga män. Jag antar att diskussionen tog sin början när både jag och K uttalade oss om Justin Timberlake har babyface och är inte alls snygg - folk tappar ju nästan hakan när man kastar ut sådana påståenden (uppenbarligen). Efter en relativt snabb omröstning, så hittade vi en skådespelare där alla vi fyra, liksom nästan hängdes över K:s iPhone blev gripna av det lilla bildspelet. Så snygg. Tada da da da! Vinnaren hittar ni här: ÖGONGODIS JAVISST. Varför skriver jag om något sådant? Jo, mat och ögongodis är en av de bästa kombinationerna här i livet.

Du behöver
2 dl bulgurgryn
1 morot
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 gul paprika
1 purjolök
1,5-2 liter grönsaksbuljong
1 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré
olivolja
salt och peppar


Gör så här
Skiva alla grönsaker i valfria fomer och bitar. Fräs dem i en skvätt olja i en rejäl kastrull. Skölj bulgurgrynen och tillsätt dem i soppan. Rör ner paprikapulver och tomatpuré. 
Häll på 1,5 liter buljong. Låt soppan småkoka under lock på svag värme i 30 minuter eller tills bulgurgrynen är mjuka. Smaka av med salt och peppar, späd eventuellt med buljong.


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att du tyckte om soppan :) Jag gjorde den själv förra veckan när jag var sjuk. Ingefäran och alla andra kryddor värmer bra när man är krasslig!

    SvaraRadera
  2. Vegansk soppa är gott och vilken fin bild!

    SvaraRadera