söndag 3 mars 2013

nu är det egenproducerad havremjölk som gäller

Jag har käkat ute varje dag sedan löningen kom... Well, att se ens kontoutdrag idag... Ja, det var skamfullt. Under några sekunder trodde jag verkligen att det inte var jag. Det måste vara den där bartendern på "----" som av misstag har råkat dra mitt kort tre gånger för mycket... (men så var då inte fallet). Jag vet inte vad som hände. Nu vet jag. Nu skall jag snåla så mycket att Joakim von Anka svimmar av avundsjuka.

Jag har barnsligt förtjust i havremjölk. Googlade lite och insåg att det är sååå lätt att göra själv. Och dessutom blir det 10 gånger så billigt! Gött.

Egen havremjölk gör man så här

Du behöver
13 dl vatten
3 dl havregryn
2-3 msk neutral olja
1 krm salt 
eventuellt lite socker + choklad för smaksättning 

Gör så här: Mixa med en stavmixer och sila genom duk. Känn dig fram om mer olja, socker, eller choklad behövs. Häll upp i flaska eller glas förvara i kylskåpet.


OBS! Om du (likt jag) saknar en silduk - så var icke orolig! Glöm att du MÅSTE springa till affären nu. Det går alldeles utmärkt att använda en ren handduk i ett durkslag.

oundvikligt scenario




2 kommentarer:

  1. Very original photo! I was smiling a lot! :)

    Socrealism.

    http://socrealizm.com/wp-content/uploads/2012/06/SAM_3728.jpg

    SvaraRadera
  2. Din havremjölk blev jättefin :)

    SvaraRadera