torsdag 14 mars 2013

Kaprisbiffar på mitt vis

Häromdagen hittade jag detta recept i DN men gjorde om den lite grann, typ genom att utelämna alla grönsaker. 
Mathavre är grymt gott och får mig att tänka på hästar. Jag ÄLSKAR hästar! Därav kanske jag känner lite extra kärlek för mathavre.


MMM... Mathavre!
Du behöver (ca 10 biffar)
500 g nötfärs /sojafärs
1 dl mjölk 
2 ägg
2 msk riven gul lök
salt
lite nymald svartpeppar
2 msk kapris
2 msk spad från kaprisen

Tillbehör: 4 dl mathavre + 7 dl vatten + lite lantbuljong + några stycken rivna morötter som tillbehöver. Följ bara anvisningen på packet så kommer det gå bra





Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°. Blanda samtliga ingredienser till färsen och rör till en fast smet. Forma biffar med fuktade händer och lägg efter hand på plåt med bakplåtspapper.
2. Stek biffarna i mitten av ugnen ca 10 min.
3. Koka under tiden matvetet med vatten och salt, ca 15 min på svag värme.
4. Skala och strimla moroten och addera det i kastrullen där mathavret befinner sig. Blanda och servera med kaprisbiffarna.



FINT ELLER HUR?


Japp, jag är fullt medveten om att lite grönsaker skulle ge denna rätt ett rejält ansiktslyft. Men palla att gå ut i kylan och springa till matvarubutiken bara för att kunna ta en glansfull bild på bloggen. Jag jobbar inte så. Än så länge så får jag inte betalt för att blogga (hoppas på att bli upptäckt någon gång innan 2025 (ehm då blir jag 51 bast - det låter lagom moget ) ). En smiley i maträtten fick bli min lösning.

Stay tuned! I helgen kommer jag publicera ett recept på en klassisk rysk soppa (nej, det är inte borsjtj) utan någonting helt annat....


PUSS

7 kommentarer:

  1. "Mannen som kunde tala med hästar", en film från 1998.
    :)

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande smaksättning, det ska jag prova! :)

    SvaraRadera
  3. Tack for ditt recept! Jag älskar livet som du! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Kul att du gillar receptet!

      Radera
  4. Haha! Älskar smileyn! Så gjorde alltid farmor när jag var liten. God och nyttig mat! Heja maria! /D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta D!
      Min mormor gjorde samma sak :)
      Alltså, mat-smileys är så underskattat!

      Radera