söndag 24 mars 2013

Grillad halloumi och dillstuvad potatis

En riktig klassiker för alla potatisälskare. Dillälskare. Hallomifans.
Det här är M:s fina, enkla och otroligt goda recept. Idag har jag lärt mig hur man reder en sås. Eftersom M gick på känsla (att ta fram decilitermått vore högst olämpligt här), så får ni också göra det. Och om du likt M har "fått en dille på dillstuvad potatis" så har du hittat rätt. Jag och M försökte komma på flera rätter med dill, och kom fram till att det vore häftigt att laga en dillsoppa. Det blir vårens kulinariska utmaning! 


By the way, ikväll hittade en ny bloggstjärna (!) när jag googlade på "dillsoppa". Matbloggen bjuder på en rad kaxiga rubriksättningar och frapperande mixning av ingredienser såsom "kaffekyckling", "drunknad lamm" och så klart dillsoppa för att nämna några favoriter. SÅ COOLT. Älskar direktheten i bildspråket. Matbloggen har över 1 800 likes på FB. Jag finner alltså inga ord. Jag drunknar i avundsjuka... På något sätt så är jag schyst och vill ge denna blogg ännu mer gratis marknadsföring. 

Du behöver
några potatisar (fast sort)
två halloumi paket
vetemjöl
smör
mjölk
en kruka dill
vitpeppar, svartpeppar, salt

Sallad
ruccola
körbärstomater
dressing: dijonsenap, olivolja, salt, svartpeppar, vinäger

Gör så här
Börja med att tärna potatisen och sedan koka till en "al dente" fas.

Smält lite smör i en kastrull utan att det tar färg. Tillsätt lite mjöl och rör ut det till en jämn pasta (eller snarare små klumpar). Späd med mjölk under vispning till en slät sås. Smaka av med salt, vitpeppar och eventuellt lite socker. (om såsen är för tunn kan du använda mer mjöl, för tjock - mer mjölk). När detta är klart så plockar du fram dillen! Blanda potatis, sås och dill och avnjut! 
Halloumi kan du skära i 0,5 cm tjocka skivor och steka i smör på varsin sida. Peppara lite om du vill.




....och så avrundar vi med en av mina favoritlåtar just nu 

2 kommentarer:

  1. Spännande recept, ser jättegott ut.

    SvaraRadera
  2. Dill i mat är faktiskt jättegott, vet inte varför jag inte använder det mer. Snacka om vardagslyx :)

    SvaraRadera