onsdag 27 mars 2013

Broccoliquinoa - en uppvärmning

Tja.
Man kan säga att denna rätt är Detox-inspirerad. Japp, om några veckor kommer jag börja med att driva ur mig kroppens ohälsosamma gifter (typ var del av en detox-cirkus) under sju dagar. Tror att jag kommer förvandlas till en ragata på morgonen, drömma om att det regnar bigmac och bigtasty från himmelen, och vara kort i tonen, irriterad (man får inte dricka kaffe) och socialt inkompetent ett tag (hejdå vänner). Men jag vill anta utmaningen. Jag har tagit del av andras detoxupplevelser (den här var en av de trevligaste faktiskt) generellt verkar det vara sjukt jobbigt, deppigt och hemskt under en vecka. Man fryser, är trött och säger nej till skumpa - sen verkar det vända och man blir normal igen...? Så, stay tuned - det här kommer bloggas om!

Du behöver
2-3 dl vit quinoa
(lite rödvinsvinäger)
1 broccolibukett
2-3morötter
1 burk svarta oliver
lite mangold- eller ruccolasallad
olivolja
salt,peppar 

Gör så här
Koka quinoa enligt anvisningen på paketet. Häll på olivolja (och rödvinsvinäger), salta och peppra.
Ångkoka broccolin, mixa den sedan med en cool mixerstav. Blanda ner skivade morötter,
oliver och sallad i guinoan. Oliva och kryddor. Klart!



En mycket passande låt för sammanhanget: DETOX

1 kommentar: