lördag 2 februari 2013

Annas Pelmeni

привет!

Så vad är då pelmeni? Jag tror att man får lite olika svar beroende på vem man frågar. Pelmeni kan jämföras med små dumplings. Pelmeni kan också beskrivas som "ryska tortellini" med blandfärs och garanterad mättnadskänsla. Testa det här receptet som jag fick av A och du kommer kanske hitta på en ny pelmenidefinition. En sak är säker, det är en grym maträtt som kommer göra succé bland dina vänner! Har man inte möjlighet att avse tre timmar för matlagning så kan man alltid köpa pelmeni på ryska matvarubutiker. Ett kilo brukar landa på 60 - 90 kronor. Så värt.

I fredags hade H och A lagat pelmeni typ hela dagen. Nä, det där var en överdrift men tre timmar minst. När jag kom hem till H så hann jag faktiskt vika två stycken pelmeni. Alltså jag han preeeecis. Det var på håret. Lagom fuskigt och enormt lyxigt.
A förklarade charmen med tre-timmars-pelmeni-görande  - när rätten tillagas i ett gott sällskap då kan man ju passa på att prata och vara social. Lite som en förfest där man aktivt ägnar sig åt två sysselsättningar; dricka och producera (göra lite nytta liksom). Sviiiisich. Så har man plötsligen gjort femtio stycken pelmeni. 

Du behöver 
Gör så här
Degen: börja med degen. Blanda äggen, vattnet, vetemjöl och saltet i en bunke (ev några droppar olivolja) . Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda degen smidig 5 min. Lägg den i plastpåse och låt vila kallt minst 30 min, gärna över natten. Nu kan du göra färsen! 
Färsen: Lägg färsen i en bunke. Finhacka löken och vänd ner i färsen. Blanda i salt och peppar.
Utbakningta fram degen och halva ut första hälften (andra hälften kan gömma sig i kylen igen). Använd mycket mjöl när du kavlar degen! Mjöla bordet, mjöla tallriken där pelmenisarna skall ligga på. Kavla ut tunt och gör fina ringar med hjälp av champangeglas (perfekt omkrets) och så tar du en liten sked med färs och viker och nyper ihop degen till halvmåne Lägg de klara pelmenisrna på en mjölad tallrik och ställ i frysen i cirka 20-30 min igen.
Kokning: dags att lägg pelmeni i lättsaltat kokande vatten! Sjud tills de flyter upp - då är de klara! Det tar ca 5 min. Man kan också ha lite lagerblad och pepparkorn i när man kokar upp. Servera med smör, gräslök och en klick gräddfil
Visste du att champagneglas är perfekta för att göra runda ringar? 

1 kommentar: