torsdag 31 januari 2013

Morortsbröd - resultat av egentid

Min egentid har gett resultat. I form av bröd. Som jag bakar kl 22.00 på kvällen. 

Observera att jag fetmarkerar jäsningstiden för att du ska vara redo. Man måste respektera jäsningstiden annars blir det bokstavligt talat - pannkaka av alltihop. Jag visade verkligen hänsyn till jäsningen genom att fördriva tiden framför datorn och bli "googlehänförd". Började titta bland olika resebolag, sedan överösas med vackra foton över små okända byar tillslut jämföra flyg/buss/tåg biljetter inför kommande resor i sommar. 
Detta bidrog till att första jäsningen drog ut på tiden, närmare bestämt en timme. När jag fann degen så var den precis (just i ögonblicket) påväg att hoppa ur bunken, springa över bordet och vinka adjö innan den skulle påbörja sin upptäcktsfärd på andra sidan kontinenten. 

Jag har alltså lyckats att baka mitt eget bröd! Jag vill tacka Internet och mina nyvunna kunskaper i drejning och knådning - utan dessa komponenter skulle det inte vara möjligt att lyckas med brödet. Tack.

Du behöver


5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2-3 stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 rejäla matskedar honung
8-10 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
(eventullet några matskedar skalade sesamfrön och hela linfrön)









Gör så här
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken tilll 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt. Tillsätt sedan 
grahamsmjöl, havregryn och lite mjöl i taget så mycket som behövs för att degen "skall kännas som en klibbig kropp" för bästa resultat (citat av H). Arbeta ihop med kraftiga tag. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter.

Baka ut degen och lägg i en långpanna med papper. Platta ut och nagga sedan med en gaffel. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 min på 220 grader. Om du vill kan du pensla brödet med lite saltvatten de sista minuterna så får du en god och krispig skorpa. Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar. Servera med smör, en god ost och gärna lite marmelad. Släng resten av bröden i frysen (matbröd kan frysas i 6-12 månader) och förvara resten som skall ätas upp i en plastpåse för bästa resultat.

att hålla i nybakat bröd är -
som att vara en stolt och lycklig mor med sitt barn i famn

7 kommentarer:

  1. Men herregud vad gott och spännande!! Vilken härlig måndagsinspiration!

    SvaraRadera
  2. ...like John Lennon :)

    SvaraRadera
  3. Trevlig helg, Maria!

    SvaraRadera
  4. Broodet ser fantastiskt ut! :)

    SvaraRadera
  5. A nice movie for a good mood: :)

    http://www.youtube.com/watch?v=b4UBJz8GJk0

    SvaraRadera