torsdag 24 januari 2013

Spenatris och en liten bekännelse

God kväll kära läsare!

Idag bjuder jag på ett vegetariskt recept. Jag skulle vilja beskriva mig själv som en smygvegetarian eller snarare en wannabe-vegetarian (termen sem/demi vegetarian passar inte riktigt in på mina matvanor). Om man kastar en snabbt blick på min årliga matkomsumption så har jag oftast kött-fisk-fågel-fria veckor. Stundtals kan jag bygga upp en veggo-image och nästa gång säkerligen framstå som dement / galning då jag kan fortfarande prata om världens godaste råbiff som jag åt i Tjecken för fem år sedan. Jag vill på något sätt vara med om allt i lagom doser.

Det var en liten inledning det.

Hemligheten bakom det här receptet är riskokningen. Att koka perfekt ris är en konst. Jag är i nybörjarstadiet. Men det här med att koka ris i smör var något helt nytt för mig - men satan i gatan vilken skillnad i smak!

Du behöver
30-40 gram smör
2 1/2 dl långkornigt ris (jag tog jasminris)
5 dl grönsaksbuljong
salt, peppar
olivolja
ca 200-300 gram fryst spenat
1 gul lök

Gör så här
Värm smöret i en kastrull, lägg ner riset och rör på svag värme i 10 minuter tills riset har fått lite färg. Tillsätt buljong, salta lite. Låt koka upp under omrörning och sjud sedan under lock i ca 10-15 minuter.

Nu är det dags att ta fram en stekpannan! Fräs löken i olivolja i 5 minuter. Tillsätt spenat, sänk värmen och koka under i 5-10 minuter. Blanda spenaten med riset och du är klar!


8 kommentarer:

  1. Detta ska provas omgående! :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt! Återkom gärna om hur det blir! Och glöm inte ris + lite smör = sant!

      Radera
  2. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  3. Härlig bild med fina färger! Spenat gillade jag inte förut, men nu gillar jag det i små mängder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du har fått upp ögonen för spenat!
      Spenat är ju fylld med vitaminer, mineraler och fibrer och innehåller lite kalorier och fett, kan det bli bättre?

      Radera
  4. Svar
    1. Åh,tack själv för den lilla hälsningen!

      Radera
  5. Very elegant komposition, I think.

    SvaraRadera