fredag 25 januari 2013

En klassisk punkgryta

Yes! Tillbaka på bloggen, det var ett tag sedan sist. Jag har flyttat in i ett kollektiv och det faktum att jag nu delar kök med fyra andra och dessutom har en minimal frys har färgat av sig på min matlagning. Jag brukade gilla att göra storkok och få en massa matlådor, men nu är det lite opraktiskt. Därav stiltjen på receptfronten, fristilar all mat nu förtiden.
Men! Förra helgen fick jag lite tid att laga mat på jobbet. Jag arbetar på ett gruppboende för folk med vad man förut kallade "utvecklingsstörning". På helgerna har vi gemensamma middagar. Jag passade på att svänga ihop en klassisk punkgryta till de boende. Dvs: det ska bli billigt och mycket, alla ska kunna äta (veganskt) och man ska kunna byta ut ingredienserna utan problem, beroende på vad man har hemma och vad som är billigt för stunden.
Obs: det här receptet blir mycket mat, kanske 8-10 portioner. Häng på!

1 & 1/2 lök, fint hackat
6 cm ingefära, superfinhackat
5 klyftor vitlök, superfinhackat
1 stor matsked kinesisk chiliröra (se bild, glasburk till höger)
1 kg blandade rotsaker (jag köpte en färdig påse)
1 mellanstor sötpotatis
1/4 vitkålshuvud, strimlat
2 burkar tomatkross (ca 400g st)
2 burkar kikärtor (ca 400g st, går att byta mot andra bönor, ärtor, linser)
2 tärningar grönsaksbuljong
1 knapp matsked honung
2 äpplen, 2x2 cm stora bitar
3 små röda paprikor, skurna i långa bitar
3 tsk paprikapulver
lite spiskummin efter smak
en liten näve färsk persilja

Till: Vi hade matvete men det passar nog bra med ris, bulgur, couscous, potatis.

Det  här är verkligen inga konstigheter. Jag siktade på att få en fyllig smak då jag vet att vissa av oss är lite kinkiga med stark mat. Bäst blir det om man tillagar det in en gjutjärnsgryta och låter det puttra i en halvtimme i slutskedet. Jag gillar när paprikorna är ganska råa så jag la på dem precis i slutet, tillsammans med persiljan.

1. Stek löken i smör eller rapsolja, när den blivit lite genomskinlig och fått färg kan du slänga på vitlöken tillsammans med ingefäran och den kinesiska chiliröran. Har du ingen chiliröra så kan du pröva med sambal oelek eller bara fint hackad chili, smaka dig fram!
2. Jag skar upp rotfrukterna i lite olika former, visa skivades, andra tärnades i varierande storlek. Nu är det tags att ha i dem, tillsammans med sötpotatis och vitkålshuvud. Om du vill spara tid kan du förkoka allt detta, men inte för mycket.
3. När rotfrukterna börjar mjukna har du i tomatkrossen och honungen för att balansera ut. Kikärtorna åker ner i samma veva. Ha också i buljongtärningarna som du smulat sönder, rör om.
4. Låt puttra 20-30 min på svag värme under lock. Nu gottar alla smakerna ihop sig och blir fylliga.
5. När det är 5 minuter kvar eller så blandar du i äpplena. Sist tar du persiljan och paprikan.
6. Salta och peppra efter tycke och smak.

Det här är ett ganska basalt recept. Men om man dessutom gör en fin sallad till och serverar med bröd och kanske några röror, bönröra, guacamole eller hommus så blir det en riktig festmåltid. Kanske en soppa som förrätt?

mvh
Joakim

4 kommentarer:

  1. Fin beskrivning som följs av ett grymt recpet, welcome back J!

    SvaraRadera
  2. V.Kandinsky
    "On White II" 1923

    http://www.wassilykandinsky.net/work-238.php

    SvaraRadera
  3. “In Sweden we have a name for a dish, punk gryta, punk stew, where people just cook something for a long time and then add salt and pepper. It doesn’t taste like anything. That’s what you get in Sweden when you’re not so famous.”

    Hello! I took it from the net. Is ir right?
    :) :)

    SvaraRadera