måndag 14 januari 2013

J:s klassiska saffranspannkaka och ett måndagstips!

Idag gästbloggar fantastiska J på min blogg - vilken ära för mig(det är alltså en annan J bara så ni hänger med i den snabba utvecklingen)! Igår fick jag vara en prinsessa då J tillagade en middag och en "breathtaking" saffranspannkaka hemma hos mig. Jag ljuger inte när jag säger att jag åt kakan som kvällsmat (igår),till frukost, lunch och till middag idag.Njuuut av receptet nedan.


Första momentet är att laga till en gryta risgrynsgröt, vilket med fördel kan göras dagen innan det är dags för själva kakan. 

Till det behöver du
2 1/2 dl grötris 
5 dl vatten 
1 tsk salt 
8 dl mjölk 
2 dl grädde 

Gör så här 
Koka upp ris, vatten och salt, låt puttra i tio minuter.Tillsätt sedan gräddmjölken, koka upp igen och låt sedan sjuda försiktigt i 40 minuter. Håll ett öga så det inte kokar över. Det gör inget om gröten blir lite mjölkig och lös. När det sedan är dags att förvandla gröten till pannkaka är det bara att blanda ner resterande ingredienser i grötkastrullen: 
4 ägg 
1 paket saffran 
1 dl socker 
100 g hackad mandel (enklast är att köpa mandelflarn som du sedan bara kan hacka lite extra med kniv) 
1 dl russin

Rör om och häll upp smeten i en smord ugnsform på sisådär 30 gånger 40 cm.Grädda i ugnen på 225 grader i 30 minuter.Klart!
Serveras med vispad grädde och salmbärssylt.Salmbärsylt går att hitta på saluhallar, större matbutiker med brett sortiment och naturligtvis överallt på Gotland.




MÅNDAGSTIPS!
Är du tokig i serier?Älskar du rymden?Har du en fantasi utan gränser och gillar du att bestämma?Då måste du spana in och gilla den superfina Facebookgruppen:
"I rymden finns inga parkeringsböter"
och du får bestämma fortsättningen! <3

3 kommentarer:

  1. Tack för saffranspannkaka! :)

    SvaraRadera
  2. jag är tokig i M.

    http://www.centre.smr.ru/win/pics/pic0116/p0116_1024.htm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Oj, vad spännande. Och massvis med dolda budskap!

      http://www.centre.smr.ru/win/pics/pic0274/p0274_800.htm

      Radera