söndag 9 december 2012

Tryffel Triumf

Vaknar kl 11.00 på söndagen.Att äta frukost känns bara så omotiverade.Istället bestämmer jag mig för att påbörja mitt drömprojekt - laga egen chokoladtryffel.Jag luktar på chokladen och sluter ögonen...Och plötsligen har jag med ljusets hastighets förflyttats från mina 25 kvadrat på Kungsholmen till en pittoresk fransk by.Där står jag i min perfekta chokladbutik, håret glittrar i morgonljuset och det är bara tidsfråga innan Johhny Depp tar en filmförförisk tugga av min tryffelbit .Typ så.

Receptet är taget från "Rosendahls Trädgård" men jag har fyllt tryfflarna med min själsliga touch såklart.


Du behöver 
250 g mörk blockchokolad (eller 250 g vit belgisk choklad)
200 g smör 
2 dl florsocker
lite rivet apelsinskal och saft
4-5 msk mörk rom
4 msk kakao (utesluts om man har vit choklad.Ta istället ett par msk vaniljsocker)




Gör så här
Smält chokoladen i vattenbad.Vattenbad gör kan du enkelt göra genom att koka upp 1 Liter vatten i en kastrull.Ta av kastrullen från plattan och ställ en skål i kastrullen.
Häll i hackade chokoladbitar och låt det smälta.

*Rör smör och socker i en bunke.Blanda det sedan med chokoladen.Allt skall smälta.
*Tillsätt apelsinskal,kakao (eller vaniljsocker) och rom.
*Häll i en skål och låt stela i kylskåpet 1-2 timmar.
*Skär med kniv små bitar och rulla tryffel i kakao eller doppa i smält choklad (t.ex. de vita i mörk choklad).

Förvara sedan i en förseglad burk.Ge bort till någon du tycker om.Eller behåll allting själv för de där svåra dagarna.





sedan in i kylskåpet - låt stelna

utan tvekan den bästa biten i denna process

Det blev ett maffigt,väldokumenterat inlägg för nu får ni också min Spotifylista:
nu skall vi laga mat och ha det mysigt (ni som känner mig förstår ironin).Varsågda.Ja, jamänsan soundtracket till Chocolat finns där.



5 kommentarer:

  1. :) :) :)

    passar bra till konjak från sydvästra Frankrike

    SvaraRadera
  2. väldigt god och väldigt fin!

    SvaraRadera
  3. wonderfull collection of music you have got!
    Thanks!

    SvaraRadera