söndag 9 december 2012

mmmmmarineraaa meeeraa

Första gången jag marinerade kött.Jag må säga att det var en trivsam upplevelse.Man kan inte misslyckas liksom.Det gillar jag.Det är inte kanelbullar...


Du behöver (för 600 g lammkött)
2-4 dl olivolja
4 msk vinäger gärna balsamvinäger 
4 msk ljus japansk soja "Kikkoman"
4-5 pressad vitlök och vitlökskkyftor
1 lök (om man vill)
1 msk honung
1 tsk torkad rosmarin fast helst toppskott färsk rosmarin
0,5 tsk timjan
lite citronsaft


Gör så här 
Blanda alla ingredienser till marinaden i en skål.
Tillsätt lammköttet/grytbitar och rör om - marinaden skall "bädda om" köttet helt och hållet.
Marinera köttet så lång tid som möjligt från 30 minuter till några dagar i kylskåpet.Jag råkade marinera köttet i två dagar (ja ni vet,livet kom emellan) och det såå sjukt bra och mört.J kan vittna om detta.

Glöm ej att salta och peppra.Glöm ej att det är ganska schyst att hälla över lite marinad över ris/potatis etc.

Yeaaaa!

7 kommentarer:

  1. Woa ! äter du så mycket ensam?
    :)

    SvaraRadera
  2. Ehm ja?
    ibland kan jag slänga i mig ett halv kilo lammkött på lunchen. bara så där

    SvaraRadera
  3. http://taffel.se/artiklar/sanningen-om-marinader-molekylar-gastronomi-vid-grillen


    SvaraRadera
  4. jag tror att marinader är inte så bra för hälsan...
    :)

    SvaraRadera
  5. kära Maria, gor inte det... :))

    you are so wonderful to make healthy food !!! :))

    allt blir bra :)))




    SvaraRadera
  6. Kvällens film "Some Like It Hot" !!! :)

    SvaraRadera