lördag 15 december 2012

Tofu och en tugga av tomhet

Första gången jag köper tofu.Ja, vad skall man säga...Det smakar som luft med lätt inslag av papper.Bara den beigefärgade-tofu-synen utstrålar en sakral tomhet.Det är synd om tofun.Det känns som en blekare version och Nowhere man.Eller kanske är det så, att Nowhere Man är den enda karaktären i världen som kan livnära sig tofu (vilket man inte får se i filmen,men är inte en omöjlig tanke i förhållande till hans kontext).
ensam och vacker
Vart var vi...Jo,man får tänka på att allting annat smakar - lök och majs exempelvis.Rätten är perfekt att göra under lata dagar.Det känns nyttigt.Men jag anser att det vore lite vulgärt/olämpligt att bjuda ett stort sällskap på denna rätt.Det blir ingen hit liksom.Nästa gång skall jag prova marinera tofu.

Du behöver
1 paket tofu
en gul/röd lök
soja
vitlök
Olivolja
Ev tomatkross/ tomatpure

Gör så här
Så busenkelt.Stek lök och vitlök i olja.Mosa tofu och häll i "färsen" i stekpannan,addera tomatkross och stek i några minuter.

Servera med pasta och lite gräddfil.

Ps.Nu fick jag skuldkänslor.Jag har inget emot tofu.Men vi måste lära oss att tycka om varandra.Ds



5 kommentarer:

  1. The Beatles - Nowhere Man (1966)

    Long live The Beatles !
    These guys were so far ahead of their time... :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för din blogg, det värmer! / A.

    SvaraRadera
  3. Nowhere Man
    from Yellow Submarine movie

    -GREAT MOVIE !!!

    SvaraRadera
  4. Som ett troget Beatles-fan och person med intresse för unika beskrivningar måste jag säga att det här är ett av de mest fantastiska recepten jag läst.

    SvaraRadera