måndag 17 december 2012

Löksoppa med curry

Här får ni ett recept på en billig delikatess, nämligen löksoppa.
För fyra portioner behöver du:

5-7 lökar
3-4 vitlöksklyftor
1/2 tsk curry
olivolja
1 liter grönsaksbuljong
timjan
1/2 tsk paprikapulver
några lagerblad

Gör så här
Skala och skiva lök och vitlök tunt.
Fräs löken och vitlöken i olja på svag värme tillsammans med curry, så att den blir mjuk.Stressa inte.Låt soppan sjuda i 10 min.Inte storkoka.Take it easy. 

Hade man en skiva chèvre som kunde landa ovanpå soppan hade det varit värsta lyxen.Men det har jag inte.En brödskiva vid sidan om funkar ju också.

Nu skall jag titta på mitt favoritprogram på SVT play: Historieätarna. Först och främst tycker jag att det är ett genialiskt koncept.Det är både lärorikt och roligt.Sedan kan man prata om den Haagiska charmen.Lottas djupsinniga blick.De känns som mina bästa (tv)vänner.OCH så kommer världens bästa man, Fredrik Lindström och hälsar på i några avsnitt (ja, ni som har följt min blogg och sett det här inlägget vet vad det handlar om)

Strunta i nyheterna ikväll, se historieätarna istället!

3 kommentarer:

  1. det ar fint igen!
    :))

    SvaraRadera
  2. Äntligen ett tv-program som samlar hela familjen!

    Historieätarna - trailer :)) :))


    http://youtu.be/OTOmWDbBvOs

    SvaraRadera