måndag 24 december 2012

det minimalistiska julbordet

Hoho.
Gooood Jul!

I år var mitt julfirande mycket originellt.På förmiddagen minglade jag bland böcker och sedan begav mig på gratisbio (!) på Zita vilket var magiskt.Att kunna få smutta på glögg och risgrynsgröt och titta på "Mary and Max" och några minuter senare "Mannen från Le Havre" i en liten biosalong kändes så lyxigt.Superfint initiativ av Zita faktiskt. Sedan åkte jag hem,öppnade julklapparna och lagade lite "julmat".Fördelen med att inte ha så mycket valmöjligheter är ju att risken att bli proppmätt minskar,fiffigt eller hur?

Revbenspjäll var så nytt för mig så jag körde Arlas recept.Tänk på att förbereda det dagen innan för bästa effekt.

Du behöver (4 port)
1 kg tjockskurna revbensspjäll

Marinad
1 dl matyoghurt/ creme fraiche
1 msk japansk soja
1 msk honung
1 tsk mald ingefära
1 krm svartpeppar 

Gör så här
Blanda ihop marinaden. Pensla spjället med marinaden och låt det marinera minst 4 timmar och gärna längre. Sätt ugnen på 175°. lägg spjället  i mitten av ugnen i cirka 30 min
. Vänd spjället en gång under stekningen och stek i ytterligare 30 min. Ta ut spjället och skär det i bitar.


Stekt brysselkål

Du behöver
Brysselkål
Salt och svartpeppar

Gör så här
Ta bort de yttersta bladen på brysselkålen och skölj dem väl. Skär bort en liten del av botten och dela varje brysselkål på mitten. Stek på medelvärme i mycket smör tills brysselkålen mjuknat med ändå har lite tuggmotstånd.




GOD JUL ALLIHOPA!
Kanske en av bästa jullåtarna genom tiderna: 






1 kommentar:

  1. Merry Christmas!
    I wish you to have an intellectually rich and luxery life, a creative jobb...a nice boyfriend...never be alone on Chrismas day...and to stay yourself :)

    Kram och god jul på dig!

    SvaraRadera