måndag 19 november 2012

Skönheten Ratatouille

Paprika är gott.Tomat är gott.Och för att inte tala om vitlök.Rattatoille skall vara min middag och lunch nu i några dagar framöver.Kan ätas som det är eller med bröd, ris,kyckling utan att gå in för mycket på detaljer.

I söndags gick jag all-in och lagade en pittoresk kycklingsgryta och en gigantisk portion grönsaksaksröra.Av den anledningen kommer bloggen inte uppdateras på några dagar.Från och med idag skall jag storsatsa på att äta nyttigt och enkelt.En anledning till detta är att jag förbereder mig inför att fira jul och nyår i värmen och göra entre på beachen vilket kräver förberedelser.

Marias kycklinggryta
Du behöver

olja
1 gul lök
2-4 stycken kycklingsfileer
1/2 röd paprika
5-6 st champinjoner
2 dl grädde
salt,peppar

Gör så här
Tärna löken och bryn den i olja.Skär kyckling,vitlök och grönsaker i bitar.Tillsätt kycklingsbitarna i panna och fräs till ed får färg.Tilsätt sedan alla grönsaker och fräs i några minuter.Till sist addera mellangrädden,salt och peppar. Låt koka i 15 min på medelvärme.. Servera med ris


Supergod och nyttig Ratatouille
Du behöver
3 msk olivolja
2 röda paprika
1 grön paprik
2 burkar krossade tomater
2 gula lökar
1-2 aubergine
1-3 zucchini
4-5 vitlöksklyftor
0,5 tsk timjan
0,5 tsk rosmarin
2 lagerblad (valfritt)
0,5 tsk salt
3 krm vitpeppar
1 tsk socker


Gör så här
Skala och hacka lök grovt.
Skala och hacka vitlöken fint.Skölj alla grönsakerna.
Skär grönsakerna i kuber ca 2x2 cm stora bitar
Hetta upp olivolja i en gryta och fräs lök och vitlök
Tillsätt övriga grönsaker och fräs någon minut till
Tillsätt krossade tomater och rör om.

Krydda med timjan, rosmarin, lagerblad, salt, vitpeppar, socker och eventuellt lite tabasco. 

Koka ratatouillen i minst 20 minuter på medelvärme under lock. Rör då och då. Koka gärna ratatouillen längre upp mot en 40 minuter. Ratatouillen blir ännu godare om den får stå i kylen över natte



Hurra för färger i matlagning!
Tada!

5 kommentarer:

  1. Enkelt och bra- jag håller med! Tackar! :)
    Vilket land kommer du att resa till?

    SvaraRadera
  2. allt är så fint :)

    SvaraRadera
  3. det saknas färskpressad apelsinjuice

    SvaraRadera
  4. så himla himla bra beslut att fira jul i värmen
    hoppas - med fina och spännande människor
    :)

    SvaraRadera