lördag 27 oktober 2012

Soppgryta med kött och vegetariskt tillbehör

Godkväll!
Nedan kommer ett recept på min soppgryta som jag ba slängde ihop:

Du behöver
500-600 gram nötfärs
2 tärnade morötter
1 tärnad palsternacka
1/2 tärnad kålrot
1 hackad lök
lite krossade tomater om man vill (inget måste)
1 1/4 dl grönsaksbuljong
några lagerblad
Timjan, salt, peppar

Gör så här

Fräs köttfärs, en halv lök,krydda med salt,peppar (ev spiskummin).Fyll en kastrull med vatten ca 1 1/4 L och addera buljong.Lägg över färsen i soppkastrullen.Fräs resten av löken,morötter och lägg också i kastrullen.Häll i alla rotfrukter.I med lagerblad och timjan (tomatkross).Låt sjuda under lock i 15-20 min tills rotfrukterna har blivit mjukisar.

Istället för potatismos/ris eller hur man använder upp rester:
Ta fram rivjärn. Riv morötter,kålrot,palsternacka. Stek allt på en gång i rapsolja i några min.Använd fantasin när det kommet till kryddor!Jag valde salt och lite soja.

Kram!

1 kommentar:

  1. ...soppa smakar soppa och rotfrukterna ungefär som himlen :))

    SvaraRadera