måndag 22 oktober 2012

Hur man svänger ihop en omelett i ugn

Öppnade kylskåpet och fann mycket ägg i kylen och grönsaker som var liksom tvungna att akuträddas ikväll.
Så,idag får ni ett improviserat recept på en omelett med korv,tomat och broccoli.Självfallet kan man gå loss och fylla äggblandningen med precis vad man vill och känner för.Det här räcker för 2-3 portioner.

Du behöver
7 ägg
1 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
1 dl riven ost (körde lyxvarianten Eldorados "Gouda")
Salt, peppar

Fyllning
2 korvar chorizo
2 vitlöksklyftor
2 tomater
en boccoli

Stek korv, vitlök och en tomat i stekpanna (tomaten behöver inte stekas,men jag tyckte det blev mer spännande så). Lägg i broccoli i formen och häll över allt från stekpannan.Dags att visa ihop äggblandningen och hälla över allt i formen.Toppa med mera ost och tomatskivor så det blir prydligt.
In i ugnen på 175 grader i 25-30 min.
Servera med sallad, bröd.

I min rätt använder jag en röd plastform som ursprungligen är avsedd för bakning av en sockerkaka.Jo,man kan kalla det för spex eller magi...Plastform är det nya svarta.Det är superlätt att få ut rätten så att den står stadigt på tallriken.Och så är det extremt roligt att diska!Det känns som att man håller en hal ål typ.Men det kanske inte säger er något?Det är svårt att beskriva med ord,ni måste testa helt enkelt.

Ha en fin kväll!

5 kommentarer:

  1. ...ganska exakt vad jag behövde.

    SvaraRadera
  2. It looks wonderfull! Modern!

    SvaraRadera
  3. Kul! By the way, bra rätt vid bakfylla.

    SvaraRadera
  4. Alltså, älskar mina anonyma kommentatorer!
    Bara smileys liksom.
    :))))

    SvaraRadera