fredag 21 september 2012

Spenatsoppa och lite till...

Kära matbloggsdagbok,

Jag har i några veckor livnärt mig på mackor och snabbmat och därav försummad matlagningen. inte kunnat blogga. och så blev jag lite nervös över att jag kanske publicerar ett likadant recept, vilket känns bara såå oproffsigt. och så tänkte jag på de stora matbloggarna, hur i hela friden lyckas man att variera sina recept? att aldrig upprepa sig? någon gång borde receptbanken (eller pengar på kortet) ta slut, eller? det är för mig en gåta. 

Hursomhelst.

Jag vill säga, att jag äntligen..har jag hittat tillbaka till köket.Till det vi hade förut.Värmen. Passionen.Ni vet, den kittlande känslan,när man bär på stora kassar med världens godaste matvaror och bara läääängtar till att komma hem (man känner sig fjäderlätt och småskuttar framåt).Och så närmar man sig köket...Och köket lyser lika kraftfullt som en solstråle bland gråa moln.Man är redo.Man blir knäsvag, tonårsfnittrig och ler ett fånigt leende.Närvaron är total, det är här och nu.Sakta kavlar man upp ärmarna, intar en stadig position och klappar i händerna av ren förtjusning innan man tar fram skärbrädan.En sådan känsla hade jag idag. Den starka känslan fick mig  att glömma bort verkligheten.Det vill säga, min störande hosta, krasslighet och nästintill ett apatisk-förkyldningstillstånd.Allt detta, var som bortblåst under tio minuter (matlagningsmintuter alltså). 

Här kommer ett recept på min spenatsoppa som har lite fart och det "lilla extra". Hemlighet är herr Muskot (en krydda som har fått alldeles för lite uppmärksamhet i dagens matbloggosfär).

Du behöver
400 gram hackad spenat
2 ägg
4-5 dl grönsaksbuljong
1-2 dl creme fraiche
2 msk vetemjöl
några nypor muskot
några nypor cayennepeppar 
3-4 klyftor vitlökish
salt, peppar

Gör så här
Koka äggen.
Fräs lök och spenat  i smör tillsammans i en kastrull. Låt fräsa en stund.
Tillsätt sedan buljong, creme fraiche och låt koka i 4 min. Red av en aning med vetemjölet utrört i lite vatten. Häll i. Lägg i vitlöken och sedan ös ner alla kryddor. Koka lite till.

Nu skall jag äta soppa och se en mycket passade film för kvällens tema - "En lektion i kärlek".Det här blir en fin kväll känner jag.

1 kommentar: