söndag 23 september 2012

Spenat-och citronknäcke

Visste ni att knäckebröd är väldigt lätt att baka!? Jag upptäckte det idag. Herre gud. I flera år har jag således blivit förd bakom ljuset och varit så imponerad och hänförd av att någon bara kunde lite spontant säga "ja juste, jag slängde ihop lite knäckebröd imorse.Vill du ha?" Av någon anledning har jag alltid trott (eller velat tro?) att knäckebrödsgörandet var lika komplicerat som att göra macarons eller croissanter - jag föreställde mig flera timmars arbete i köket, en bred kunskap och vetenskap när det kommer till gräddning, kavling, ingredienser osv. men ack så fel jag hade!Kanske är det inte så imponerande för de som vet att det är "lätt som en plätt", men charmigt är det.Var ett charmtroll du också!

Knäckebrödet passar oerhört bra till fiskrätter. En bit torsk, potatis, skirat smör och en skiva knäcke. Det vore himmelsk. Själv nöjer
man sig med lite smör.
Receptet är snott direkt från en kokbok. Minns inte vilken, kan vara Mats Jonsson eller Johansson? Kokboken hette något i stil med "Laga eget knäckebröd".

Du behöver
Citronskal från en citron
Citronsaft från en halv citron (ca 1/4 dl)
0,75 dl vatten
75 gram frusen spenat
1 tsk olivolja
3 dl vetemjöl
1/2 krm bikarbonat
3 1/2 krm salt

Gör så här
I bästa fall, blanda alla ingredienser och låt degen vila i kylskåpet i ett dygn. Har du superbråttom, låt degen vila i några timmar. Rulla bollar av degen och kavla ut sååå tuuuuuunnt som du bara kan. Man får köra fler omgångar (svårt att få plats med all deg på en plåt). Glöm inte att lägga på smörpapper. Nagga med gaffel. Grädda i 275 grader cirka 7 min.

Trevlig söndag, mina kära läsare!



2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Thanks, Maria!
    Well done!
    Have a nice Sunday too.

    SvaraRadera