måndag 24 september 2012

hur jag en köpte morötter och lagade middag

Jag vet inte vad som hände när jag stod i matvarubutiken.Jag spontanköpte två kilo morötter, bara så där.Bra att ha, tänkte jag.Ifall att.Några dagar senare står man där som ett hungrigt djur (eller fån) framför kylskåpet, gnuggar hjässan och blänger mot de tomma ytorna, och längst ner...Där ligger de stackars, eländiga morötterna.Några har redan ruttnat, men några morötter ger tecken på liv. 

Jag började med att laga morotsoppa, så några morötter gick åt.En del morötter åts råa utan tillsatser.Några morötter rivdes och stektes i olivolja.Nu hade jag endast fyra morötter kvar...Hjärnan gick på högvarv, alla tänkbara recept fladdrade förbi likt tusen fjärilar i Amazonas regnskog.Morotskaka är gott, men lite overkill för en middag.Inlagda morötter?Kokta morötter? Vad kan man göra med morötter? Och plötsligen var svaret där: morotsbiffar med potatismos.

Du behöver (1 portion)
1 msk havregryn
1-2 msk vatten
1 ägg
1/2 gul lök
salt peppar
vitlök
olja till stekning

Gör så här
Ta en bunke och blanda ut havregryn och vatten,låt det förvälla medan du fixar resten.Finriv morötterna (grovrivna morötter är dålig byggsten för morotsbiffar) och hacka löken fint och prydsamt. 
Blanda havregrynen, ägg, morötterna och löken i bunken och rör ihop till en fast smet.Salta peppra, addera vitlök, timjan om du vill.Häll i olja i stekpannan och stek biffarna.Stek på medelhögvärme (MYCKET VIKTIGT, se bilden nedan) vänd efter 3-4 min.

Så här fint var det från början



Så här blev det mot slutet (prata aldrig i telefon samtidigt som du lagar mat).


P.s. Nu kanske någon tänker "guud vad tooookigt att publicera en bild på brända morotsbiffar!! såå äckliiigt juu". Ja, kanske det.Men det är så jag jobbar.Jag ser sanningen i vitögat.Jag står för mina misslyckanden.Jag idealiserar vardagen lagom mycket.Blir det fler brända och oätliga rätter, skall dessa också publiceras. D.s.

6 kommentarer:

  1. bra skriven
    med sin egen still...Det blir en fin book.
    :))

    SvaraRadera
  2. People with life experience usually do different: they find out how to publish... and then they write something- maybe about food...

    SvaraRadera
  3. I meant only ...that it's nice if you know a manager who kan make a funny kooking- book out of your blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, thanks! What a nice thing to say :)
      Time will show. Who knows, maybe someday a cool manager? will find me and I will be come a staaaar!

      Radera