onsdag 26 september 2012

Soppa och jag

Jag går uppenbarligen på någon slags soppdiet.Soppa är det enda jag vill ha.En varm soppa mättar bra och tinar upp själen när den bitska Stockholmskylan och höstmörkret (för att inte tala om vintern) gör tvärtom - sakta deformerar ens själ och tillstånd till en svart isbit.Nu kanske jag var lite cynisk.Alla årstider skall respekteras.Hösten och vintern i Stockholm kan också vara magiska såklart.Nog om det, här kommer mitt recept på zucchinisoppa:

Du behöver
800 gram zucchini
2 lök
3-4 potatisar
5-6 dl buljong (höna,grönsak eller kött - du väljer!)
1-2 dl matlagningsgrädde
vitlök
salt peppar
oregano


Gör så här
Hacka löken och fräs i olja i en kastrull. Tillsätt den tärande och skalade zucchinin och låt det puttra tills zucchinin har blivit en riktig mjukis. Tillsätt buljong och häll i potatisbitarna (också tärnade) koka allt i 10 min.

Ta av kastrullen från spisen och mixa till en slät puré.Nu kan du tillsätta grädde.Koka under lock i några minuter till.Smaka av med salt,peppar,vitlökspulver,oregano vitlök - go bananas!

+ soppan är godare när den har svalnat något
+ skalade räkor passar utmärkt till denna rätt



Matlagningen blir så mycket coolare och galnare när J:s schysta tavla är inom synhåll. 



6 kommentarer: