måndag 13 augusti 2012

Karibisk sötpotatis och kokosmjölkssoppa


Ovan: våran goda soppa och hur man löser problemet med brist på konservburksöppnare: hammare + potatisskalare

När jag och Maria skulle ses för första gången på länge och laga mat så hade jag inte tid att kolla ut något spännande recept så jag tog ett som jag hade skrivit upp i anteckningsboken som jag alltid har med mig. Det brukar uppskattas, så även denna gång.
Så här står det:

3 matskedar smör
2 mellanstora lökar, hackade
3 vitlöksklyftor, finhackade
700g sötpotatis, skärs i 1 x 1 x 2 centimeters kuber (behöver ej vara perfekt)
1/2 tesked kanel
1/2 tesked svartpeppar
1/2 tesked muskot
1/2 tesked nejlika
1 tesked cayennepeppar
0,7 liter bra grönsaksbuljong
en burk kokosmjölk, ca 400 ml
en handfull färsk koriander, grovt hackat

Hur?
1. Inga konstigheter!
2. Ät!

(För den som vill ha lite instruktioner kan jag tipsa om att
kryddorna bör torrostas och mortlas till fint pulver, om man inte köper färdigmalet.
löken och vitlöken bör värmas tills de mjuknar och får färg, i allt smör först av allt
sen har man i sötpotatisen och kryddorna
rör om ordentligt
låter steka tills sötpotatisen börjat mjukna
häller då i buljongen och kokosmjölken
låter puttra på svag värme, gärna mer än 20 min så det riktigt göttar ihop sig och sötpotatisen börjar falla sönder
då först lägger man den färska koriandern i soppan, stänger av värmen och låter stå nån minut
sen äter man, förslagsvis med en sallad och något gott bröd)

Jag ska bli bättre på att uppdatera här nu när den extrema knegsommaren 2012 har lugnat ner sig. Vi ses snart igen! /Joakim



1 kommentar:

  1. Alltså, bilden när du öppnar konservburken är episk!
    P.s. Jag har nu inhandlat en konservöppnare. D.s.

    SvaraRadera