torsdag 5 juli 2012

Kycklingsallad och julivärme

Hej där i sommarvärmen!
Matbloggen har inte uppdaterats på ett dag - men den lever!Ja, det handlar om att jag har varit på mitt stora köksäventyr - Island, Polen och Gotland och knappast haft tid att vara hemma.Och så har jag livnärt mig på allehanda variationer av havregrynsgröt då kylskåpet har utstrålat en sakral tomhet pga. flytt. Nästa blogginlägg kommer säkerligen utspela sig i mitt nya kök eller kokvrå (om man ska vara korrekt och lite mindre cool).Denna rätt avnjöts tillsammans med H igår,och hon blev mycket nöjd.Så bjöd jag också på polsk honungsvodka - "Wodka Zoladkowa Gorzka".Fin kombo helt enkelt.En liten pärla bland vodkorna. 

Du behöver
400-500 kycklingsfilé
rapsolja
lite curry curry
salt

blandsallad (eller säsongsmix som det så fint kallas,inhandlades på Pris-Extra)
gurka
coctailtomater
vinäger
olivolja
fetaost

Gör så här
Stek kycklingen i olja i en stekpanna.Salta,addera curry eventuellt lite vitlök.Låt steka 10-15 min.
Skär grönsakerna,fetan och lägg i kycklingen i en stor skål.Häll på vinäger och olivolja.
Som tillbehör kan man också ha quinoa/pasta - you name it,eller som mina bloggkollegor säger: våga testa dig fram.Känn efter.Sedan kan man svänga ihop en goood saffrandressing om man vill göra en de luxe-variant. 

Dressing
3 msk olivolja
1 msk pressad citronsaft
1/2 krm saffran
1 vitlöksklyfta


..eller

Parmesandressing till allehanda grönt 2-3 personer
2 msk lätt crème fraiche
2 msk vispgrädde
2 dl fint riven parmesan (i fluffigt tillstånd)
1 fint riven vitlöksklyfta (nu i eftertankens kranka blekhet vill jag rekommendera en liten sådan)
1 tsk vitvinsvinäger
1 nypa salt
rejält med nymalen svartpeppar

Igår fick jag skööööönaste inflyttningspresenten av H! LÄNGTAR efter att sätta på mig färgglada pärlor och förvandlas till en prinsessa på riktigt.Bästa förfestspelet?Vem vill inte bli en prinsessa liksom?



2 kommentarer: