torsdag 7 juni 2012

Sparrisattack!

Ikväll invigde jag sommaren? med sparris.En riktig god lättlunch/middag som den hungrige kan komplettera med en brödbit.Tar max 6,5 minuter att laga.

Du behöver
5-10 sparris
olivolja
salt och peppar

för en minisallad
1 näve ruccola
2-3 tomater

för vitlöksmöret
smör
salt peppar
pressad vitlök
(några droppar citronsaft om man så önskar)

Tänk på att: Vitlökssmör är bra att ha, gör en sats och sätt i frysen så har du snabbt till hands, till kött eller till vitlöksbröd.

Gör så här
1.Börja med att ta ut smöret i god tid så att det hinner bli lite rumstempererat. Lägg det sedan i en skål.Sedan är det bara att gå på känsla och blanda ihop alla ingredienser som omnämns ovan.
2.Skär bort den torra,nedre delen på sparrisen.Stek på hög värme i lite olivolja i ca 5 min.Lägg på ett fat.
3.Blanda ruccola och tomater häll på olja, balsamvinäger och lite salt. 
4.Lägg upp på ett fint fat och klart!


Kunde inte låta bli att avsluta inlägget med denna underbara bild!Alltså,om jag hade lite mer tid skulle genast ta fram min kamera och göra en schyst portfolio för att småningom,slå igenom som den förföriska grönsaksfotografen.Vad vill jag säga med detta?Jo,man skall aldrig undervärdera en grönsak!!!Se bara på sparrisens ben! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar