tisdag 15 maj 2012

Pimpade kikärtsbiffar

I söndags var fina M på besök hos mig och vi lagade kikärtsbiffar för första gången.Mycket trevligt var det om inte på gränsen till supermysigt.Vi testade att tillaga några biffar i stekpanna - det smakade gott.Sedan testade vi att göra de i ungen (170 grader ca 10-15 min) och resultatet blev bedårande!Så här gäller det är improvisera och VÅGA pimpa färsen med olika kryddor.

Du behöver (2-3 portioner)
1-2 burkar kikärtor
1 st fint riven morot 

1 ägg
vitlöksklyftor 
1 gul lök /rödlök
lite citronsaft
spiskummin
basilika
S + P
ströbröd till panering (knäckebröd på rivjärn -voila!där har du eget ströbröd)

Gör så här
Skölj kikärtorna i vatten och låt dem rinna av. Ärtor, lök, morot,vitlök och ägg förbereddes och kläddes av innan de mixades med hjälp av en mixerstav.Vroom vrooom!!Sedan i med kryddor lite åt gången och smaka av mellan varven.Forma färsen till biffar rulla dem i ströbröd och in i ugnen!
Spiskummin och vitlök lever i symbios - glöm inte detta.

Mina biffar i ugnen


och så en lockande bild
P.s. Eftersom biffarna tillagades sent på kvällen och hungern kallade,hann jag inte ta fram min favoritkamera och få rätt ljussättning.Men de smakade lika gott som den andra bilden visar,bara så ni vet.D.s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar