måndag 16 april 2012

Revolutionerande ändringar - en hemlig gästbloggare gör entré!

I söndags träffade jag J för att laga lite indisk mat.Jag hade inga förväntningar.Indisk mat är för mig ett okänt matterritorium.Min erfarenhet av indisk mat är kryddan curry och restauranger i Stockholm, jo det är sorgligt men sant.

J kavlade upp ärmarna och gick in till köket.Han sade, "jag tog med mig lite kryddor..." (men jag har ju så mycket curry här hemma tänkte jag, men lät bli att säga det högt med risk för att låta dryg).Till min stora förvåning hade han med sig två påsar av egenmortlande kryddblandningar! Förstår ni? Egenmortlade kryddor!!! (detta måste liksom både understrykas och fetmarkeras).

Detta gjorde mig en aning nervös i mitt eget kök.Jag försökte spela oberörd och hålla masken,men efter några sekunder föll masken då dofterna berusade mitt sinne.Jag har aldrig någonsin upplevt någonting liknande.Och tro mig, jag har upplevt mycket under mina matlagningsår.

Vi pratade självfallet om matlagning.Efter några minuter kunde jag konstatera att jag är en tönt när det kommer till kryddor.Peppar, salt, paprikapulver namedroppar jag när vi pratar om vilka kryddar man gillar.Jag använder då lite nejlikor, kardemumma, koriander, spiskummin, kanel, gurkmeja, chili m.m. säger J glatt. Då inser jag att jag råkar stå bredvid ett kryddhelgon.

Nu sitter jag här med J:s receptanteckningar och tänkte renskriva dem. Men eftersom denna matblogg innehåller följande ledord: SANN, SNABB och SPEX så har jag inte mage att sitta här och ljuga och låtsas som att det är min maträtt.Så vet ni vad som händer nu?Jo, från och med denna vecka kommer J att bli en gästbloggare på mariasproviant! Han skall bemötas med jubel, applåder och färgglada ballonger.

Kära läsare - på onsdag kommer ni få två fantastiska recept här.Två olika kök/matkulturer kommer att mötas i en och samma blogg.Lite som yin och yang eller som öst möter väst, beroende på hur man ser det. Välkommen J och vi hoppas du stannar här med oss tills döden skiljer oss åt. Nä, vilket dåligt skämt men du är så välkommen så.
Och så måste vi avsluta det hela med en bild på hur den första middagen resulterade i ett samarbete.Stockholm, 2012 den 15 april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar