fredag 6 april 2012

Att fira påsk med gröna linser

Glad påsk!

Ovanstående mening samt nedanstående låtval är det enda som kommer vidröra temat här.Det vill säga, det blir inga bilder på söta små kycklingar eller påskägg.Inget påskris och färgglada fjädrar.Och följaktligen, kan jag redan nu avslöja att det inte blir recept på påskmat.

Anledningen är enkel.I skafferiet fann jag idag 10 kg (!?) gröna linser.Vem,när,varför och hur det kunde hamna där är oklart och kanske irrelevant.Jag kände att det var mitt kall.Jag var tvungen att ta tjuren vid hornen.Och det gjorde jag väl.Parallellt i två kastruller tillagades två olika linsgrytor.Kära läsare och förbipasserande,här får ni två recept på en gång!



Samtliga linser blötlades omsorgsfullt i ca 30 min.(Man kan strunta i det, men då blir koktitden något längre). Idag hade jag nästan all tid i världen.

Recept #1
Mustig linsgryta inspirerad av Saltå Kvarn

2 dl gröna linser
5 dl buljong (valfri)
1 purjolök
1 palsternacka
1-2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
3 msk olivolja
Oregano (efter behag)
Salt och peppar

Gör så här
Låt linserna koka i buljongen.
Skala och hacka löken, vitlök skär purjon och palsternackar i skivor och fräs i olja (rapsolja/olivolja) några minuter.När linserna kokat i 15 min häller man i de frästa grönsakerna, tomat och kryddor och låter allt småkoka ytterligare i 15 min.Smaka av med salt och peppar och mer kryddor om det behövs.Tomatpuré kan vara pricken över i:et.

Recept #2
Linsgryta inspirerad av kylskåpstömning (4 portioner)

2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 grönsaksbuljong
1 lök
3 potäter (i små tärningar)
2-3 morötter (i cirklar)
2 msk tomatpuré
några lagerblad
Olivolja
3 vitlöksklyfor
Paprikapulver, origano,salt,peppar

Gör så här
Hacka löken, vitlök, morötter och fräs den mjuk i oljan i en kastrull.Strö på paprikapulver.Tillsätt vatten, sköljda linser, buljong, krossade tomtar och tomatpuré.Låt småkoka i 15 minuter.Tillsätt skalad potatis, skuren i bitar.Låt koka lugnt tills du tycker det har en nice konsistens, och om det behövs häll på mer vatten (10-15 min).Avsluta med pressad citronsaft (det gör så att smaken förbättras har jag hört).

Servera med ris, en brödbit, potäter, quona, ja ni vet.

Nu kanske ni undrar vilken som blev godast?
Eftersom det blev två helt olika rätter (!) blir det svårt att utnämna en vinnare.Tvåan, blev mycket mer matigare och mäktigare tack vore potatisen.Alla rätter smakade gott.Måste jag välja, så röstar jag på Saltå Kvarn.Men testa er fram liksom.

Kvällens matlåt: HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar