måndag 23 april 2012

Laxen, curry och äppelpaj

Ikväll hade jag finbesök av min vän A.Kvällens tema:vuxenkväll.Det innebar följande: vi tittade igenom mina försummade deklarationspapper.A blev medlem i Unionen.Vi Googlade på "räntor",pratade om bolån,Stockholmskärlek,lön,visioner,ambitioner,drömmar,lade upp en strategi för kommande besök och utforskade av Stureplans uteliv (en lång historia) och så diskuterade vi framtiden med allt vad det innebär.

Det blev tvårätters.
Kvällens huvudrätt bestod av en laxgryta med curry och grönsaker.Denna rätt skulle få en sann GI-älskare att klappa händerna då rätten innehåller endast 531,5 kcal och 8,5 kolhydrater.

Du behöver
600 g tärnad laxfilé
2 små gula lökar, i tunna klyftor
1/2 blomkålshuvud
1 brocoolibukett
3 dl grädde
2-3 vatten
1 msk curry
S + P

Gör så här
Använd en stor gryta och lägg i lök, blomkål och broccoli. Låt de mingla i vattnet i 5 min. Tillsätt grädde och laxtärningar och ös ner curry, S + P (alt. hackad chili). Låt koka i ytterligare 5 min så att laxen blir klar MEN se till att broccooollliiin och bloooomkåålen bevarar sin krispighet.Får du infall och vill göra soppa istället för gryta - tillsätt mer vatten.

Till efterrätt ebjöds en äppelkaka med Rosendals trädgård som inspirationskälla.Jo,jag är något osäker huruvida huvudrätt och efterrätt kombinationen är den bästa som världskockarna har skådat,men man måste ta ut svängarna lite.Nedan följer det idealiska receptet, det vill säga direkt ur den finfina boken och illustrerar hur det egentligen borde ha sett ut.Dock,blir man återigen igen påmind (även i matlagning) att verkligheten ter sig annorlunda än på papper.Jag hade fyra korn vaniljsocker kvar.Creme fraichen som jag inhandlade visade sig vara smaksatt med parmesan och vitlök (?) så det var inte lämpligt att använda (jag vågade inte experimentera, nu när jag hade finbesök)."Fraichen" fick då ersättas med vanlig, hederlig potatismjöl för att smeten överhuvudtaget skulle få en fast form.Jag vill på förhand be om ursäkt till författarna av Rosendals trädgårdscafébok ifall någon uppfattar det som förolämpande.

Äppelkaka

Du behöver
Kaka
75 gram smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
4 stora syrliga äpplen (exempelvis Signe Tillisch, James Grieve, Granny Smith eller liknande)

Fyllning
2 ägg
3/4 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
1 1/2 dl créme fraiche

Gör så här
Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Lägg dem i vatten med pressad citron i så blir de inte bruna.
Blanda smör, strösocker och vaniljsocker. Rör det vitt och härligt poröst.
Tillsätt ägg, mjöl och bakpulver.
Häll upp smeten i en smord och bröad form.Gör botten slät med en spatel.Se till att få upp lite smet längst kanten.Fördela äppelklyftorna i cirklar i formen.
In i ugnen i 175 grader i 20 min.

..och så fortsätt att göra så här
Fyllning
Visa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt (pösigt är mitt nya favoritord).Vänd ner creme fraichen (ehm.. potatismjöl dårå).
Bred smeten över kakan och grädda ytterligare i 30 min eller tills kakan fått en fin färg.

A håller vinflaskan i sitt järngrepp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar