måndag 23 april 2012

Indiskt x 3


min bildtolkning av J:s kryddmecka

Hej bloggen.


Jag passar på att hälsa mig själv välkommen. Eftersom Maria hypat upp min matlagning så mycket redan så tar jag tillfället att strunta i mina studier ett tag och lägga upp recepten. Håll till godo!

//////////////

Indisk kikärtschole
Det kan verka avskräckande med så långa listor av kryddor, men när resten av rätten är så simpel och snabb att svänga ihop så tycker jag inte att det är något  problem. Jag brukar oftast göra två rätter när jag lagar indiskt, en med linser/bönor och en med grönsaker. Det är alltid lite av ett experiment för man vet inte om de passar bra ihop.

800 g kikärtor (ung. 2 burkar)
4 matskedar smör eller olja
½ tesked kanel
1 tesked svartpeppar, grovmalen
½ tesked kardemummafrön / eller färdigmald
8 hela nejlikor
1 matsked spiskummninfrön
1 matsked fint hackad ingefära
1 tesked fint hackad stark chili
1 tesked gurkmeja
1 ½ tesked paprikakrydda
1 matsked malen koriander
½ tesked cayennepeppar
1 mediumstor vitlöksklyfta
1 stor och fast tomat, fint hackad.
1 – 1 ½ tesked salt
1 matsked amchoor* eller 3 matskedar citronjuice
3 matskedar färsk hackad koriander

1. Börja med kryddorna. Jag tycker om att använda kryddor som är omalda, de har oftast bättre smak. För att förbereda dem behöver man först torr-rosta kryddorna i en liten stekpanna. Alltså: stek kryddorna utan något fett tills de börjar bli aromatiska. Mortla sedan till ett fint pulver och blanda i resten av de färdigmalda kryddorna.
2. Hetta upp 3 matskedar av oljan eller smöret i en tillräckligt stor panna eller gryta. Ha i chilin och ingefäran och fräs tills de börjar bli bruna.
3. Ta bort från värmen och häll över kryddblandningen. Blanda väl. Sätt sedan tillbaka på plattan och ha i tomaten. Stek på ganska hög värme 5 minuter tills tomaten börjar separera från fettet.
4. Mosa 1/3 av kikärtorna till ett grovt mos. Ha i moset och de hela kikärtorna samt saltet och drygt en deciliter vatten. Ha också i amchoor-pulvret (eller citronjuicen)
5. Täck över med lock och sänkt värmen. Låt puttra tills vätskan blivit till en tjockare redning.
6. Innan du serverar, blanda i det sista smöret/oljan och garnera med den färska koriandern.

*amchoor: torkad och mald omogen mango. Finns att köpa i pulverform i asiatiska butiker och har en sur smak. Men citronjuice funkar bra det med.

//////////////

Louki Tamatar Tarkari (aka smörmjuka zucchinis med tomat)

Det här receptet har lite färre ingredienser än det ovan. Jag och Maria lagade båda tillsammans och de passade faktiskt bra ihop, även om det kanske var lite väl lika.

2 heta chilis, t.ex gröna, hackade
2-3 cm ingefära, fint hackad
3 matskedar cashewnötter
1 ½ matskedar korianderfrön
1/4 tesked fänkålsfrön
½ tesked gurkmeja
½ dl vatten
3 matskedar olja eller smör (osaltat helst)
2 mediumstora tomater, hackade
700g zucchini, gärna med tunt skal
1 tesked salt
3 matskedar hackad färsk koriander

1. Börja med de hela kryddorna, korianderfröna och fänkålsfröna. Rosta i en torr panna och mortla till pulver. Blanda med de andra kryddorna.
2. Blanda den hackade chilin, ingefäran och cashewnötterna i en matberedare eller hacka mycket fint och blanda i en bunke. Ha i kryddblandningen du just gjort och lite vatten och rör ihop till en tjock pasta.
3. Hetta upp smöret eller oljan och ha i kryddpastan. Stek tills den tjocknar.
4. Ha i tomaterna och värm ett par minuter.
5. Ha i zucchinin, salt och hälften av den färska koriandern. Täck med lock och sänk värmen. Låt
det puttra ihop i 10 minuter. Rör om ibland så det inte bränner fast. Om det behövs, tillsätt mer vatten.
6. Vänta tills zucchinin blivit mjuk, tar kanske 20 minuter. Innan du serverar garnerar du med resten av koriandern.

Jag och Maria skulle egentligen haft ris till men på grund av anledningar så blev det quinoa istället, det fungerade men jag tror ris blir bättre. 

Vi ville ha en mild sallad till så vi gjorde följande:

////////

Seb Kachamber (aka en äppelsallad)

50 ml matlagningsyogurt eller vanlig yogurt
2 matskedar färsk mynta (vi körde 2 teskedar torkad istället)
3 matskedar blancherade, skalade och hackade mandlar
¼ tesked kardemumma
2 matskedar apelsin- eller citronjuice
3 normalstora äpplen, hackade eller skivade
1 och ½ dl vindruvor, delade

1. Rör ihop alltsammans och ställ in i kylen medans du lagar resten av maten.
2. Ät till stark mat.


----
Jag  har dessvärre inga bilder på spektaklet. Kanske att Maria kan bidra med några heta foton från sin iPhone. Det visar sig. På återseende, kära bloggläsare!

1 kommentar: