tisdag 24 april 2012

Thai stir fry


Det här är en sån där rätt som jag ofta gör då jag har dålig fantasti och inte orkar leta efter spännande recept. Jag minns när jag upptäckte att den där goda smaken som man ofta hittar hos thailändska gatukök i grunden bara är vitlök och någon curry paste (gul, röd, grön, det finns flera).
Så enkelt men ändå så gott! Man variera kryddningen i oändlighet, pröva t.ex med lite (eller mycket) ingefära, olika mortlade kryddor, inlagd koriander, jordnötssmör, cashewnötter, sichuanpeppar och sesamolja (för lite mer kinesisk touch) och så vidare.
Själva basen är kokosmjölk och tofu. Istället för tofu kan man ha seitan, quorn eller, om man äter kött, kyckling.  Om man vill vara lite överkurs kan man såklart marinera sitt ”kött” i förväg. Många som äter djur brukar tycka att tofu är lite väl smaklös.
Jag brukar ta de grönsaker som jag har hemma eller det som råkar vara billigt för dagen.
Om jag har förståt det rätt så saltar man knappt maten i thailand, så jag brukar vara väldigt sparsmakad med saltet i den här rätten. Man kan låta bli att salta, det blir gott det med. Man kan såklart variera hur stark man vill ha rätten genom att ta bort eller lägga till chili. Själv gillar jag när man blir snuvig och måste dricka mycket vatten.
Egentligen tycker jag verkligen att man ska ha någon mild lök i men jag hade ingen i kylskåpet idag så jag testade att använda rostad schalotten-lök.

////////////////////////

Ikväll blev mitt recept som följer:

Ett paket hård tofu, ca 400g, i kuber
Kokosmjölk ca 500ml
1 stark röd chili, fint hackad
4-5 vitlöksklyftor, fint hackade eller mosade
2-3 teskedar grön curry paste
1 tesked gurkmeja, för färgen
2 mediumstora broccollihuvuden, med stjälken i skivor
4 dl haricot verts, hela eller delade på mitten
2 stora morötter, i snea skivor
1 gul paprika, i bitar eller skivor
Färsk koriander och rostad schalottenlök till garnering

Men som sagt, man kan variera och ta alla möjliga grönsaker. Svamp är gott med.

1. Ta en liten kastrull till själva såsen. Stek i rapsolja: vitlöken,  chilin, curry pastan och vad mer du tänker krydda med. Särskilt om man tänker ha jordnötssmör i är det viktigt att göra såsen separat först. När det har brynts lite häller du över koksmjölken, rör om och ställer åt sidan.
2. Stek alla grönsakerna och tofun, eller vad du nu har, i rapsolja (olivolja ger för mycket smak). Det ska bara wokas lite snabbt så tänk på att köra morötterna och andra hårda grejer först så de hinner mjukna en aning.
3. När du är nöjd med konsistensen på dina grönsaker så häller du över såsen, garnerar med koriander, nötter, rostad lök och vad du mer vill ha.

Detta serveras med fördel tillsammans med någon slags nudlar. Jag gillar den platta och breda sorten som heter udon men idag hade jag tunnare rice sticks, veganska risnudlar. Basmati ris fungerar också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar