lördag 11 februari 2012

Kyckling med rotsaker

I lördags så lyxade jag till det.
Det kanske upplevs som rena lyxen att ta sig tid och laga en maträtt i en timme och det viktigaste av allt - att den skall ätas inkognito.Min (mat)filosofi är enkel. Man ska älska sig själv och visa det genom att laga goda och krävande middagar.Jag försöker bryta den trista trenden och uttalanden i likhet med att det-är-sååå-tråkigt-laga-mat-till-sig-själv.Hallå? Är det inte det bästa som finns?Tänk på hur mycket mat som blir över (!) samt att utvidgar dina matlagningskunskaper.Sen när du blir sambo..Tada! Då kommer du att briljera och vara världsbäst i köket!

Då kör vi!

Du behöver:
4 st kycklingfiléer
palsternacka i stavar
3-4 morötter i stavar
paprika
1 rödlök i klyftor
Svartpepper

Marinad till kycklingen
1 msk rapsolja
2 msk sweetchilisås (om man har det hemma)
1 msk soja
pressad vitlök

Fetaoströra
150 g fetaost om man har råd. (Annars fungerar "Eldorados femtonkronorssalladsost" lika bra)
1 dl matlagningsyoghurt (eller vanlig filmjölk)
timjan
Svartpeppar
Olja

Ta fram kyckligen och tina den (skall det gå snabbt - ha kycklingen under rinnande vatten så tinar den snabbare) och skär den i bitar. Blanda marinanden och doppa kycklingen i den. Värm stekpannan och stek kycklingsbitarna i ca 10 min tills de blir genomstekta. Man kan ha lock över.

Skär grönsaker i olika former, olja peppra och salta. Stek i ugn (200 grader) i ca 30 min. När det börjar närma sig slutet tillsätt timjan,basilka och oregano. Toppa med "fetaost" om man så önskar.

Tänk på att man inte behöver följa alla recept slaviskt (om man inte vill)! Våga experimentera. Jag gjorde jättemycket fetaoströra och hade det som en hemmagjord "Philadelphiaost" på min macka- mycket praktiskt!
I bakgrunden: Vit päls - "Hösten talar till oss"
Kvällens film: "Magnolia".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar