onsdag 8 februari 2012

Premiär!


Tomatsoppa på mindre än 30 min


Du behöver:
2-3 tomater
1 burk krossade tomater
2 lökar gula
vitlök
tomatpuré
kryddor
vatten (buljong)

Hacka och stek löken i olivolja i en kastrull. Släng i lite vitlöksklyftor. Rör om så det blir mjukt och fint. Skär tomater i små bitar. Öppna burken med krossade tomater häll ner allting i kastrullen.

Gå på känsla och fyll kastrullen med vatten och buljong (man kan skippa buljongkuben och istället ersätta den med några droppar olivolja). Ta en tesked tomatpuré och rör om. Tomatpuré är alltid ett säkert kort. Det ger mycket smak ifall de inköpta tomaterna visar sig vara jolmiga.

Om man gillar matlagningsgrädde kan man smaksätta soppan med det också. Jag föredrar utan, mestadels på grund av av att jag aldrig har det hemma.

Låt puttra i 10-12 minuter.

Krydda med alla kryddor som du hittar hemma. Timjan, oregano, basilika salt och peppar. Lagerblad och vitlökspulver. Jag tror att hemligheten i all matlagning är kryddorna. Tänk dig att kryddor troget följer socialdemokraternas slagord "alla skall med" så kommer det bli bra, jag lovar.

Variation förnöjer!
Potatis kan dyka ner i soppan också. Ett tips (ifall du har en bit korv hemma som uppenbarligen inte räcker till), skär den i halvmånar så får din tomatsoppa en helt annan utstrålning.

Klart!

Kvällens gäst blev min bästa vän H. Hon fick svara på följande frågor:

Vad tyckte du om soppan?
Den var fantastisk. Den bästa tomatsoppa jag ätit.

Så den vad bra?
Ja!

Var den stark?
Ja!

Var det något som var mindre bra?
Nej det fanns ingenting som kunde gjorts bättre, den var perfekt komponerad.

Kan du tänka dig att komma hit igen och äta soppan?
Ja anytime!!

Skulle du kunna tänka dig att laga den hemma?
Det skulle inte gå.

Okej! Här kommer min sista fråga. Vilket betyg (1-5) får soppan?
5!



Vilken härlig start för en matbloggare!

4 kommentarer: