torsdag 23 februari 2012

Den billigaste maträtten som världen har skådat

God kväll.
Min matblogg är inte "död".Det är så här va.Jag har faktiskt inte lagat mat sedan kesoplättarna.Vaaa?tänker ni.Jo, säger jag.Lugna er.Jag ska förklara.Jag har syndat.Svikit.Jag har nämligen ätit ute varenda dag och blivit borbjuden på diverse middagar.

Nu var jag äntligen tillbaka i mitt kök.Jag tvättade händerna.Knöt varsamt mitt förkläde.Matlagningsmusiken var i full gång.Jag var redo att påbörja ett matlagningsmästerverk.Med glada steg närmade jag mig kylskåpsdörren.Sedan kom chocken.Tll min stora fasa visade det sig att mitt kylskåp var tomt.Eller rättare sagt - ungkarlstomt.Jag smällde igen kylskåpsdörren.Det kan inte vara sant tänkte jag.Jag slöt ögonen.Tog ett djupt andetag.Samlade alla mina krafter och bestämde mig för att öppna kylskåpsdörren igen.Kanske såg jag fel.
Bland ölen och ett antal burkar med krossade tomter kunde jag finna några ensamma och ledsna grönsaker som ropade på hjälp.Jag tog ut grönsakerna och höll de i min famn, lika varsamt som en moder som nattar sitt sovande spädbarn.Jag var redo.Hungern kallade.

Nedan följer mitt budgetrecept på en snabb färsgryta (om man nu råkar ha färs hemma). 
Det här är enkelt att laga och är mycket gott. Denna improviserade maträtt påminner mig om Moskva.Om man påstår att alla ryssar dricker vodka så vågar jag påstå att alla ryssar älskar vitkål.Man kan säga att jag uppvuxen med en vitkål under armen.Vitkål är billigt.Vitkål är bra.Vitkål är nyttigt.Vitkål kan också användas som en fotboll om man har det tråkigt.

Du behöver:
En halv vitkål
Några morötter
Smör/ olja
Salt 
Peppar
Soya
(eventuellt en handflata köttfärs, det hade jag).

Tillagning:
Skölj och skär vitkålen och morötterna i strimlor. Fuska och använd en osthyvel.
Fräs kålen och morötterna i en stekpanna i 5 min tills allt blir gyllene brunt. Tillsätt köttfärs (om du har) och häll på med soja. Kydda. Låt koka 10 minuter.
Servera med kokt potatis om så önskas.



2 kommentarer:

  1. vodka ar bra som antidepressiva medel och
    när man har ont i själlen...kanse...

    SvaraRadera