söndag 26 februari 2012

Fräsig färspaj

Efter att ha öppnat ögonen vid halv två i morse fruktade jag att söndagen skulle börja med en rejäl bakfylla.Den uteblev.Oförklarligt och abnormt nog.Allting bäddade för att jag skulle tillbringa hela söndagen i sängen.Tycka synd om mig själv och tröstäta Ben & Jerry's.Varva med Ipren och Alvedon och slötitta på "Pretty Woman".Det vore normalt.

Jag tenderar att vara en normbrytare.Tack vore A som väckte mig med ett sms och tack vore solstrålarnas glans bestämde vi oss att ta en två timmars promenad på Djurgården.Vi fikade, skrattade och fångade dagen.Sedan bemästrade jag en indoorwallking maskin.Inga spår av gårdagen.Förutom flummiga uttalanden och märkliga spontaninköp på PrisExtra.Nu har jag enorma mängder kokosflan, fem paket nudlar? (jag äter nästan aldrig nudlar) och en skrämmande överprisad syltburk hemma.

Och så har jag lagat mat också.


Du behöver:
Pajform
typ 400 gram köttfärs
en lök
några vitlöksklyftor
en handflata torkad svamp
en burk krossade tomater
salt
peppar
basilika
4 stycken smördegsplattor ("Eldorados" smördeg fungerar fint)
fetaost
2 tomater

Tillagning:
Fräs lök och vitlök tillsammans med svampen i smör. Tillsätt köttfärs och stek tillsammans med resten av ingredienserna.Tina smörplattorna.Jag brukar baka ihop plattorna till en "degboll" och kavla ut degen, blir enklast så.Smörja formen med olivolja/smör. Häll allting i pajskalet. Skiva tomaterna och lägg ovanpå. Likaså med fetaosten.In i ungen. 225 grader i cirka 20-25 min.Ruccola/sallad som tillbehör.


Voilà!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar