lördag 19 oktober 2013

Pumpa med spenat och ris och...

Den här rätten är supergod!
Vet ni vad som ger denna rätt en extra krydda?Jo, jag sitter här med en norsk skogkatt i mitt knä (kattvaktar) som spinner så högt så att jag måste luta mig närmare datorn för att höra vad  Jesse i Breaking Bad försöker att yttra.Living the dream liksom.Jag vet att jag har blivit liiiiteee manisk.Jag kan inte sluta titta, det är ju såå spännande!Jesse är min favorit just nu.

Du behöver
4 portioner jasminris eller annat ris
500 g pumpa
2 msk oliv-eller rapsolja
1 dl japans soya
1 msk finhackad ingefära
1 vitlöksklyfta
400 g babyspenat
(1-2 sesamfrön)

Gör så här
Koka riset enligt anvisningarna på packet. Skala pumpan och skär den i mindre bitar. Hetta upp olja i en stekpanna. Stek pumpan tills den börjar få lite fin färg. Sänk värmen och häll på soja och lite socker. 
Lägg på ett lock och låt sjuda till pumpan är al dente eller nästan mjukis. Skala och finhacka ingefära och vitlök, blanda ner det i pannan. Tillsätt spenaten och låt den bli mjuk. Servera pumparöran med ris och strö över lite sesamfrön (rosta fröna för nötigare smak)







 i will never let you down


Jesse : We're gonna be kings, understand? Well, I'm gonna be king, you guys'll be princes or dukes or something.
Badger: I wanna be a knight. 

3 kommentarer:

  1. KRAM! Tack for inlägget! ))

    SvaraRadera
  2. http://breakingbad.wikia.com/wiki/Gale_Boetticher?file=Vegangrahamcracker.jpg

    SvaraRadera