söndag 17 februari 2013

Risotto och mötet med Årstiderna

God kväll, kära läsare

Bloggen lever.

Det här receptet är inspirerad av Årstidernas vegetariska matlåda. Jag har länge varit sugen på att testa att beställa hem en matkasse. Det verkade vara sååå bekvämt och enkelt. Inte alltför tokdyrt samt att allting är ekologiskt - lite för bra för att vara sant helt enkelt... Liiiiite för bra för att vara sant ja.
Det hela började med med att min leverans aldrig kom fram på utsatt datum. Årstidernas kundstjänst och jag hade en rad mailkonversationer. Sedan bestämde jag för att ringa eftersom jag inte fick svar inom en dag (jag ställde hårda krav jag). Min beställning hade tydligen försvunnit ut i tomma rymden pga ett mycket sällsynt tekniskt fel. Alltså, visst. Sådant kan hända, men ni kan ju förstå min besvikelse. Det här var rena motsatsen till enkelt, lustfyllt och snabbt. Sedan när äntligen fick min kära matlåda så saknades en viktig ingrediens i lådan (dagen efter skickades ut ett massmail och förlåt) man hade glömt att lägga i wraps i samtliga vegetariska matlådor. Jag delade samma miserabla öde med ett hundratal ledsna svenskar. Först blev jag lite irriterad men sen blev allt väldigt roande. Gud, vad årstidernas kundstjänst måste ha haft det jobbigt tänkte jag. Massvis med besvikna gnällspikar som lär skriva något i stil med: "JAG ÖPPNAR LÅDAN. OCH DÄR FINNS INGA WRAPS?!?!??!?!........NI HAR FÖRSTÖRT MIN MIDDAG!" eller "Jag och min pojkvän skulle fira ettårsdag och ha en riktig myskväll, vi hade lagt en flaska vin på kylning, och sen när vi öppnar matlådan såå...GLÖMMER NI ATT LÄGGA I WRAPSEN? VAD I HELVETE HÅLLER NI PÅ MED?!" osv osv. 

Jag har fått en rimlig kompensation, så jag är nöjd jag! Lätt att jag skall fortsätta att beställa lite matlådor då och då. Trots att min första upplevelse inte var helt klockren.

Här kommer i alla fall ett recept på risotto med tomat, chili och ost. Tar max 30 min att laga. Jag har gjort om receptet lite (med risk för plagiat) men eftersom allting kom i fina små plastburkar och påsar utan några direkta måttangivelser, så har jag omvandlat allt till dl och adderat lite saker - så nu är det här mitt recept. 

Du behöver

2-3 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 dl risottoris
1 dl grönsaksbuljong (1-2 st buljongtärningar)
(1 dl vitt vin)
250 gram morötter
300 g tomater
½ chili
50 gram parmesanost eller den billiga varianten "Centro Bontá ost av märket Biraghi"
½ saft bergamott
Olivolja
Salt och och svartpeppar 

Gör så här
Koka upp 1 liten vatten, gärna i en vattenkokare.
Skala och hacka lök och vitlök tunt. Tvätta morötterna och tärna de fint.
Stek lök, vitlök och morotstärningar mjuka och lätt gyllene i olivolja. Tillsätt risottoris och låt steka i några minuter. Späd med kokande vatten, lite i taget, och rör regelbundet. Häll i lite vin. Låt risotton koka långsamt tills riset är mjukt, ca 20 minuter.

Tärna tomaterna och finhacka chilin. Vänd ner i risotton när riset är nästan färdigt.
Smaksätt risotton med salt, finhackad chili, riven ost och bergamottesaft.


Tack vore Årstiderna så har jag lärt mig att den finns en cool citrusfrukt som heter bergamott och passar mycket väl till denna rätt.


5 kommentarer:

  1. Nu kör vi risotto! Hurra! :)

    SvaraRadera
  2. Kära M.!Tack för din fin beskrivning! A.

    SvaraRadera
  3. tak zdorovo kak ti ja, konechno, nikogda gotovit' ne umela :)
    tvoja Ljuljulechka

    SvaraRadera
  4. ...jag skulle vilja vara en hemmafru hela livet...:)

    http://www.youtube.com/embed/Kk07gA2z6Ho

    SvaraRadera
  5. Tack, finaste Maria!

    SvaraRadera