torsdag 21 februari 2013

Chilensk/indisk festmiddag en vanlig söndag

För två helger sedan hade jag Maria på besök i mitt nya kollektiv för första gången. Vi hade tur och fick ha köket för oss själva hela kvällen. Samma dag hade jag kommit hem från ett besök hos vänner i Norrköping och hemma hos dem hittade jag en kokbok som jag hade glömt bort att även jag äger ett exemplar av. Lotta Brincks ”Det vegetariska köket”. En riktigt bra kokbok att börja med om man är intresserad av att äta mer vegetarisk mat (även med veganlösningar för varje recept).
Från denna bok kommer grunderna till recepten nedan.

Kvällens meny:
Chilenska piroger (Empanadas) med färsfyllning,
Kryddiga indiskengelska äppelpickels,
Rotfruktssoppa med safran.
Om jag minns rätt så skar vi också upp lite tomat och gurka till detta spektakel. 

Håll till godo!



Empanadas med färsfyllning
15 – 16 dl vetemjöl
250 g smör
½ liter mjölk
50 g jäst
½ msk salt

Fyllning:
6 dl färs (vi hade sojafärs, kött eller qourn funkar också fint)
2 gula lökar (finhackat)
kryddning enligt preferens

fyllning:
(skivor av hårdkokt ägg/smulad tofu. Vi hade ingen)
russin
oliver

Obs! Det här receptet förutsätter att du har gjort färsen först. Den får inte bli för såsig. Krydda efter eget huvud, själv gillar jag ganska stark färs.

1. Smält smöret och rör i mjölk. Värm tills det är fingervarmt. Smula i jäst och häll över i en stor bunke. Blanda i mjölet lite i taget och arbeta till en smidig deg. Knådandet är viktigt!
2. Låt jäsa under duk i 30 minuter samtidigt som du värmer ugnen till 200 grader.
3. Dela degen i 10 delar. Vardera bulle ska kavlas ut till en ca 25 cm stor plätt.
4. I mitten av varje plätt läggs en klick fyllning, runt om den lägger du russin, oliver och eventuellt skivat ägg eller smulad tofu.
5. Vik över ena sidan så det blir som ett runt kuvert, fäst kanterna i varandra med lite vatten.
6. Pensla dina empanadas med lite olja och lägg på bakplåtspapper
7. Grädda i mitten av ugnen, 15-20 min. Du får vara uppmärksam på att de inte blir för hårda, men heller inte för degiga.



Pickels med äpple
4 stora äpplen (vi köpte nån svensk sort)
2 små gula lökar (egentligen schalottenlök)
2 vitlöksklyftor-
2 cm ingefära
1 chili
1 msk raps- eller solrosolja
1 tsk spiskummin
½ farinsocker
3 msk russin
2 msk vinäger (vi hade vitvinsvinäger)

(1. Skala äpplena. Vi glömde visst det, det fungerade ändå)
2. Skiva äpplena i tunna skivor
3. Skär chilin i tunna skivor och plocka bort kärnorna, annars blir det för starkt. Finhacka också ingefära och vitlök.
4. Stek chili, vitlök och ingefära i olja. Strö över spiskummin och farinsocker.
5. Ha i äpplena och rör om. Blanda i russin och vinäger.
6. Stek tills äpplena blivit mjuka men ej slappa.
7. Lägg upp på ett fat och låt svalna.

Rotfruktssoppa med saffran:

ca 14 dl rotfrukter (välj själv en blandning du gillar, jag tror att det är bra att låta bli t.ex palsternacka eller rotselleri som har en utpräglad smak)
1 gul lök
2 msk olja
1 pkt saffran, ½ g
½ tsk chilipulver
1 buljongtärning
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 dl creme fraiche
1 tsk oregano
400g bönor, t.ex svarta
hackad persilja, gärna färsk
salt och peppar efter smak

1. Skala och skär allt. Det ska mixas i slutändan så tänk inte på former. Hacka löken
2. Värm upp oljan, rör i kryddor, lök, vitlök. Stek tills löken börjat mjukna.
3. Häll i alla rotfrukter, täck med vatten och smula i buljongen. Låt koka under lock i 15-20 min tills rotfrukterna börjat falla sönder.
4. Häll ut i ett durkslag/sil men spar spadet i en bunke.
5. Mixa rotfrukterna i matberedare eller med stavmixer till en slät smet. Späd ut med creme fraiche och så mycket som behövs av spadet, mixa till en konsistens du gillar.
6. Rör i bönor, salt + peppar, oregano och persiljan.


Mvh
Gästkocken Joakim

edit: Nu så jag att på tallriken ligger även en vanlig bönröra. Svarta bönor/kidneybönor, tunna skivor rödlök, olivolja, lite vinäger, salt, peppar, en klick senap, persilja och vitlök. Jag har inga fasta proportioner för detta utan brukar köra lite på känsla.

2 kommentarer:

  1. Nämen, du verkar kunna läsa mina tankar. Har planer på att baka just piroger i veckan, så det här receptet är ju helt perfekt. Tack! :)

    SvaraRadera
  2. and...how to drink vodka- old Russian style :)

    http://go.mail.ru/search_video?q=%D0%A1%D0%BE%D0%B1%D0%B0%D1%87%D1%8C%D0%B5%20%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B4%D1%86%D0%B5&fr=ws_t#s=mailru&i=mail/barva_s/849/5407&d=3035171884&sig=01c6a98416

    SvaraRadera