lördag 5 januari 2013

Nu inleder vi 2013!

Heeeeeeej!
Håll i hatten nu.Nytt år,nystart kan man säga.Årets första receptet inleds med... SOPPA!Men inte vilken soppa som helst utan broccolisoppa som är både laktosfri och vegansk.Enkelt och gott helt enkelt. 

Igår kom jag hem till Stockholm efter en finfin resa och har laddat batterierna och självfallet kommer detta påverka min blogg!Nya spännande recept är på G!

Jag är oerhört glad och lite småsmickrad över att se att bloggen har fått några besökare så jag vill jag passa på att tacka alla er som har kommenterat på bloggen.Oavsett om det rör sig om en smiley (vilket verkar vara en blygsam tendens), eller ett "hej" eller ett icke-matrelaterat inlägg - det är fint det med.TUSEN TACK!Utan er skulle "mariasproviant" inte vara vid liv.Jag hoppas innerligt att 2013 kommer överösas med era kommentarer och kanske (hoppas hoppas) med era receptförslag!Det vore så fint.

Det här receptet är inspirerad av min nyinköpta vegetariska kokbok från ICA förlag.

Du behöver
eventuellt 1 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
300-400 gram broccoli
oliv-eller rapsolja
6-8 dl vatten (återigen, kör på känsla!)
lite buljong (vill man vara lite extra fin så kan man inhandla lantbuljong) 
timjan
1 dl crème fraîche soja- eller havregrädde
1-2 tsk citronsaft
salt och vitpeppar

Gör så här
* Skiva purjo om du har.Fräs (purjo),vitlök och lök mjuk i en kastrull.Skär broccolin i bitar.Häll på vatten,buljong och timjan.Låt koka upp.Och så häll ner broccoli och låt soppan koka i 5 min.
*Ös ner grädden och mixa soppan.Servera med yoghurt.Bröd som tillbehör.

Fiffigt!
Följ samma grundrecept och byt ut broccoli mot blomkål - så har du plötsligen en blomkålsoppa att bjuda på.



inleder året med att köpa buljong för 50 riksdaler, helt crazy!

7 kommentarer:

  1. Jag gillar gröt till frukost. Kan inte vara bättre!
    Grundrecept:
    http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/Grot.htm

    SvaraRadera
  2. kanske... :)
    backgrundsmotiv till soppa:
    Ivan Shishkin "Morning in a Pine Forest"

    a movie:
    http://www.youtube.com/watch?v=EguXWo3tS24

    SvaraRadera
  3. Soppa är inte så lätt att fotografera men du lyckas verkligen.

    SvaraRadera
  4. Min favoritsoppa är en daalsoppa som jag hittade på tasteline – lättlagad, billig och jättegod!

    http://www.tasteline.com/Recept/Daal_2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra recept, skall utforska detta! Tack!

      Radera