tisdag 8 januari 2013

Moussakaa

Här kommer en snabb uppdatering.Igår fick jag accissats i köket av min fina vän Sveta från Moskva.Rätten blev god och det finns en vits med att börja lägga in färsen i tomatsåsen (istället för att göra tvärtom) - färsen blir lika len som babyhud (gud vad det äckligt) lika len som silke då.

Du behöver
2 auberginer
Olivolja
1 dl riven parmesan

Tomatsås
1-2 gula lökar
1 gul paprika
Krossade tomater 500 g
2-3 pressade vitlöksklyftor
3 tsk lantbuljong
Rosmarin/ musköt
Timjan
Quorn-sojafärs eller köttfärs
lite tomatpure
1/2 dl hackad persilja

Ungen på 200 graders värme.

Börja med tomatsåsen.Skär lökarna i klyftor och paprika i bitar.Lägg paprika, lök i en kastrull stek lite och tillsätt tomatkross, vitlök, buljong rosmarin timjan koka upp. Låt sjuda 20-30 m under lock.
Addera färsen låt såsen koka ihop 5 min utan lock.Smaka av tomatpure, salt , peppar rör ner persilja.

Skär auberginerna i 0,4 cm tunna långa skivor.Stek i olivolja på varsin sida.Varva aubergine skivor med tomatsås i smord form.Strö över parmesan.
Grädda 20 min!




Min fina vän Sveta är på besök och skär löken på ett exemplariskt sätt

ful bild - god måltid!

5 kommentarer:

  1. Detta gillar jag, hurra!

    SvaraRadera
  2. Moussakaa till en vän från Moosskvaa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe,det var genomtänkt - kul att någon förstod tankegången!

      Radera
  3. Jag var jag, förstås, din mamma.hehe
    "Kärlek mellan rad".
    И это - мне самый лучший подарок на день рождения.

    SvaraRadera