söndag 25 november 2012

Söndagsmys med zucchini

God kväll!

Under denna helg har jag omfamnats av juldofter hemma hos min fina kollega F (recept på lussebullar och glöggbladningar kommer upp snart) och vistas bland böcker, främst barnböcker faktiskt. Jag har sovit i 12 timmar.Somnat till högläsning.Jag skall fatta mig kort då mina akvariefiskar väntar på mig och lägenheten ropar efter storständig. 
Idag har jag tänkt att vi skall gå in närmare på en av mina favoritgrönsaker zucchini.Jag tänkte ge er några recept för att visa på zucchinirikedomen.

två superrecept
* tärna zucchini och skär svamp i klyftor.Stek de i olivolja med lite skivad rödlök och vitlök.Salta,peppra och vänd ner i en risotto,pasta,couscous eller vanligt ris.

*Riv zucchini grovt på rivjärn.Fräs hackad chili och vitlök i olivolja i en stekpanna.Tillsätt zucchinin och låt fräsa i ett par minuter.Smaksätt med salt,peppar,hackad persilja och lite citronsaft.Vänd ner i nykokt pasta.Servera med parmesanost.

Zucchini och Feta

Du behöver
2 zucchini
olivolja
ca 50 gram feta
saft och rivet skal från 1/2 citron
någon annan gång olivolja
(1msk stimlad bladpersilja)
Salt,peppar

Gör så här
Skär zucchinin i stavar på längden.Stek de i olivolja i en stekpanna tills de är nätt och jämt mjuka och har fått färg.Lägg på ett fat och smula över fetaost.

Vispa ihop citronsaft,-skal och olivolja i en skål.Ös på med blandningen över zucchinin.Strö över persilja om du har.Salta och peppra.

Funkar såklart som tillbehör till kyckling,kött,fisk you name it.
Kanske till ett glas apelsinjuice också.


6 kommentarer:

  1. Äääälskar zucchini!! Måste testa fetareceptet till kyckling :)

    SvaraRadera
  2. HEALTHY FOOD! Vad bra! :)

    SvaraRadera
  3. do you have christmas stuff already :)

    SvaraRadera
  4. The instructions are great and easy to follow - thanks for posting! :))

    SvaraRadera