tisdag 13 november 2012

Laxen som badar med oliver och minglar med citronen

Hej alla mina fina läsare!
Jag har badat (alltså simmat) idag och skall strax äta middag.Konstiga tider jag vet,men sånt gillar jag.Här kommer ännu ett sopprecept som blev såå bra! Ser fram att få smileys i kommentarsfältet vilket verkar vara en tendens på min matblogg :)

Du behöver
50-100 g laxfilé
2 potatisar
2 scharlottenlökar/gul lök
3 msk olivolja
12 st kärnfria oliver (mycket viktigt med antal - annars blir allt fel!)
en halv citron (skall och saft)
1 tsk tomatpuré
10 dl grönsaksfond/buljong
vitlöksklyftor
Salt
Vitpeppar


Gör så här

Värm olivolja i en kastrull. Lägg i krossad vitlök, finhackad scharlottenlök och skivad potatis. Låt det fräsa försiktigt utan att ta färg. Häll över grönsaksbuljong och tillsätt lite tomatpuré. Salta och peppra.Låt det koka under lock tills potatisen nästan är klar. Lägg i laxfilé som är skuren i kuber. Strö över finrivet citronskal och pressa en halv citron över fisken.
Låt koka under lock en kort stund till på svag värme. När fisken är klar tas kastrullen av värmen och soppan smakas av. Sist strör man över svarta oliver och lite mer finrivet citronskal.

Serveras med brödish och en kall öl!



4 kommentarer:

  1. En riktigt skön tisdag!
    mer mat, filmer och böcker!

    SvaraRadera
  2. Hi! I have tried. Fantastical result! And it doesn't take so much time! Thanks.

    SvaraRadera