torsdag 3 maj 2012

Babushkin borsjtj

Kära bloggläsare,
Idag skall ni få lära er att laga mormors borsjtj.
Jag Skypade med min mormor ikväll och hon blev minsann mycket exalterad när jag berättade att jag skulle laga rödbetssoppa.Borsjtjtips gavs till mig och dessa finner ni nedan.
Receptet är inspirerad av min fantastiska mormor fast i en försvenskad version.Jag lyckas inte uppnå mormors borsjtjkvalité,det är alltid något som saknas.Kanske är det mormors ljuvliga leende tillsammans med morfars lugn och värme som lyser med sin frånvaro.Jag tror nämligen på att omgivningen och sinnesstämningen påvekar, ja till och med förtrollar all matlagning.Eller så är det såpass banalt som att kranvattnet är annorlunda (som ändå fyller en mycket vital roll i soppan) vilket påverkar hela smakupplevelsen.Receptet är enkelt men tar sin lilla tid (räkna med 40-45 minuter).Fördelen är att man hinner Facebooka lite, blogga lite och tugga på lite vitkål (som alltid blir över - stek i rapsolja,tillsammans med rödbetor, salta och häll soja så har du en måltid redan där).Rödbetor är enligt mig,den vackraste rotfrukten bland alla rotfrukter eftersom den skiftar överraskande med sin rödlila nyans och är lite lurig då de aldrig tycks kunna bli mjuka.

Du behöver
3 rödbetor 
2 lök 
1 morot 
2 buljongtärningar
vitkål ( 5 dl? eller två handskopor) 
3 lageblad
pepparkorn
färsk persilja
smetana (rysk gräddfil) men vanlig gräddfil går lika bra
några vitlökslyftor
eventuellt en halv citron



Gör så här
1.Skrubba rödbetorna rena (men skala inte!) och låt de koka i en kastrull med vatten tills de blir mjuka.Uppskattningsvis 30 min.
2.Under tiden då rödbetorna valsar i vattnet, så strimlar du vitkålen, tärnar potatisen, river morötter och skär lök.
3.Stek lök och morötter i rapsolja i en stekpanna.
4.Här kommer lite dötid/egentid...Peta på rödbetorna med gaffel då och då.Kolla Facebook.Kolla Instagram.Sms:a någon du saknar.
5.Vips!Simsalabim!Nu är det dags att ta ut rödbetorna!Skölj de små rackarna i kallt vatten och medan de kallnar - lägg i vitkål och potäter,lök och morötter samt en buljongtärning i kastrullen.
6.Strimmla rödbetorna.Tillsätt lagerblad, salt, peppar, vitlök.Koka tills potatisen blir klar.

Enligt mormor är det viktigt att tänka på två saker.För det första så skall man ha så lååg värme som möjligt (det skall småkoka hela tiden) och för det andra så är det ytterst viktigt att hela tillagningsproceduren sker med locket på.Borsjtjen blir godare om den får stå en stund.Ännu godare om man gör buljongen själv (mer om detta i nästkommande inlägg).Och äter man borstj nästa dag,så kan det till och med bli mycket godare.Smaka av.Saknas det något så kan det vara citronsaft.Avsluta med persilja och toppa med gräddfil/smetana.

Kvällens musiktips finns på Spotify: här

2 kommentarer: