söndag 11 november 2012

kanelbullar - aldrig mer

Hej hå!
Idag har jag ätit två supergoda grytor som J lagade hemma hos mig igår.Han kommer publicera om detta snart,så håll utkik!

Det finns så många bullrecept därute att man kan lätt gripas av panik.Ett tips är att man låter degen jäsa ordentligt.Man får inte stressa.Räkna med att du får vänta en timme innan du kan ta din första tugga av kanelbullen.

Well,jag ska vara ärlig och säga att jag (från och med nu) inte gillar att baka kanelbullar.Först hade sjuka problem med degen.Den var liksom omöjligt att kavla ut.Jag knådade och knådade tills jag fick ont i mina handleder...Degen förblev tjock och vägrade att bli tunn.Sedan gick det lite bättre och resultatet blev väl OK.Men vad är grejen med att bullarna tenderar att bli stenhårda inom några minuter om man inte är snabb nog att gömma de i en påse?!Så osoft reaktion.Hur många sötsaker har sådant drygt beteende?

Summan av kardemumman är att: orka lägga ner en timme på något så banalt som kanelbullar - gör en Napoleonbakelse istället.Eller spring en mil.Eller är det kanske är något fel på mig?Är det normalt?Hur kan man lyckas att göra kanelbullar mjuka?Kom gärna med receptförslag,så publicerar jag och testar ditt recept!

Men om man nu ändå blev lite sugen på kanelbullar (eller snarare goda dofter!) så kör!som sagt,det kan ju bara vara något fel på mig.

Du behöver
150 g margarin
5 dl mjölk
1 påse torrjäst
1-1½ dl socker
(3 msk vaniljsocker)
½ tsk salt
1 tsk kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

fyllning
150 g rumsvarmt margarin
150 g socker
2 msk kanel

1 ägg till pensling
pärlsocker

Gör så här

1. Blanda jäst, socker, salt, (vaniljsocker) kardemumma och vetemjöl i en stor bunke.

2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, värm upp till 40 grader.
Det här med avgöra hur mycket 40 grader blir ju en ren gissning, men lite varmare än fingervarmt kan vara ett riktmärke.


3. Blanda i mjölkblandningen i de torra ingredienserna och knåda till en smidig deg.När jag knådade degen visade det sig att det fanns några dl mjöl över.Det är inget att vara nervös över.Man får ta det som det kommer liksom.

4. Täck över med en bakduk och låt degen få chilla i 30-40 minuter.

5. Kavla ut degen till en stor rektangel,bred på ordentligt med margarin,strö socker och kanel över.Rulla samman till en längd och skär den i jämnstora bitar.Lägg bitarna på bakplåtspapper eller använd pappformar.

6. Sätt ugnen på 250 grader.Låt bullarna jäsa ytterligare 30-40 min.


7. Pensla sedan med uppvispat ägg och garnera med pärlsocker.Grädda bullarna i mitten av ugnen i 7-10 minuter eller tills de fått fin färg. 

...det här vill jag kalla ett ögonblicksbild.några sekunder innan förvandlingen till sten

2 kommentarer:

  1. kaffe på st paulsgatan (korsning kvarngatan)

    -enda stället där kanelbullarna är bra !!!
    :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset!

      Men varför kan man inte lyckas med det här hemma?!:)
      Kanske hade jag för mycket mjöl.
      "Degen skall kännas som en klibbig kropp" sade min kollega, DÅ blir det bra deg.

      Radera